Tuesday, December 02, 2008

Iktibar korban

Hari Isnin ini 8 Disember, 2008 bersamaan 10 Dzulhijjah 1429, umat Islam akan merayakan Eidul Adha atau Hari Raya Haji. Hari Raya ini dikenali sebagai Hari Raya korban, suatu amalan turun-temurun yang diwarisi sejak dari Nabi Allah Ibrahim a.s. Yang penting dan signifikan bukannya bilangan dan jumlah ternakan yang dikorbankan pada hari-hari berkenaan, tetapi yang lebih penting dan utama adalah memahami dan menghayati konsep dan pengajaran dari ibadah berkenaan.

Nabi Ibrahim bersedia mengorbankan puteranya yang tercinta Nabi Allah Ismail a.s demi akur dan patuh akan perintah Allah swt, walaupun akhirnya yang dikorbankan adalah binatang lain yang digantikan oleh Allah swt, yang pentingnya di sini adalah komitmen dan kesediaan menerima dan menjunjung titah perintah Allah swt walaupun ia melibatkan sesuatu yang kita kasihi atau hargai.

Saya tertarik dengan ulasan yang diberikan oleh Ustaz Idris Ahmad, AJK PAS Pusat dalam blognya yang boleh dibaca di http://idrisahmad.wordpress.com berkenaan penghayatan ibadah korban yang dikaitkan dengan perjuangan PAS. Kita yangh berjuang Islam inilah yang paling wajar menilai dan menginsafi komitmen korban kita biar ianya berpadan dans elaras dengan perjuangan yang kita akui kita sokong dan junjung ini.

Beliau menulis:

Pengorbanan seorang ahli Pas ialah apabila ia menghilangkan sikap ego ketika bersama dengan Pas kerana mera’i ahli Pas yang berbagai latar belakang. Walau pun beliau bijak macam mana pun dia perlu menurunkan darjat ananiah (keakuanku sahaja) daripada dirinya. Kerana yang ia memimpin ini satu jamaah Islam, bukan badan kerajaan atau swasta, bukan gerakan elit, sebaliknya memimpin sebuah jamaah yang ahlinya bekerja secara sukarela bukan ada gaji.

Saya teringat ceramah Almarhum Ustaz Buniyamin Yaakub, betapa beliau dan seorang sahabat beralas perut sekadar roti dan budu yang tertinggal saki bakinya di pejabat PAS Kelantan dan malamnya meminjam kereta kawan tanpa road tax untuk bergerak ke Kelantan Selatan berkempen memenangkan PAS di sana sebelum PAS menang di Kelantan 1990.

Adakah kita masih bersedia berjuang dan berkorban seperti ini atau kita kini sudah terlalu selesa, merasakan diri terlalu besar sehingga isitlah “korban” hanya ditinggal dihelaian kitab-kitab, berhabuk di almari dan rak buku, atau bagaimana? Ya Allah selamatkanlah kami semua dan perjuangan ini. Ayuh kita bersedia berkorban di Kuala Terengganu!

1 comment:

Antusabun said...

InsyaAllah. Islam akan sentiasa menang. PAS akan terus kuat. Sempena datangnye Aidil Adha ini kita sama-sama berdoa agar kita semua istiqomah dalam perjuangan mendaulatkan ISLAM