Thursday, October 18, 2007

Lagi-lagi isu angkasawan negara

Isu angkasawan Malaysia terus menjadi perbualan ramai sehingga ke hari ini dan mungkin sampai bila-bila. Ramai yang menyokong usaha berani kerajaan melontarkan anak bangsanya ke langit demi meneroka sains angkasalepas walaupun banyak lagi negara membangun dan maju belum tergiur mahu melakukan perkara yang sama (Cuma kita sahaja beruntung kerana membeli pesawat Sukhoi dan boleh OFFSET!) Dan ada juga yang tidak berapa bersetuju malah berpandangan bahawa banyak lagi keutamaan yang perlu diberikan tumpuan selain bekejar ke langit yang mungkin bermakna tetapi belum tiba masanya.

Prof Madya Dr Azmi Sharom di dalam ruangannya ANALYSIS dalam akhbar THE STAR hari ini memberikan pandangan yang menarik yang mungkin boleh kita renung dan fikirkan.




Beliau juga mendapati rakyat Malaysia berbelah bahagi antara yang menyokong dan memandang sepi usaha angkasawan Malaysia ini. Beliau menulis bahawa dengan pencapain besar ini Malaysia kini boleh digelar sebagai SPACE POWER atau kuasa angkasalepas yang baru.

Dan beliau menulis:

The next time their school computer lab collapses or their teachers get demoralized due to poor pay, they can tell themselves that it all does not matter because we are a space power.

Lain kali jika makmal sekolah roboh atau para guru luntur semangatnya kerana gaji yang kecil, mereka semua boleh menyatakan bahawa itu semua tidak penting, kerana kita kini KUASA ANGKASALEPAS.

Dan beliau mengakhiri tulisannya dengan menulis:

Wait a minute, that is a great idea for a space experiment. How does unwrapping Raya ketupat fare in zero gravity?

Ada seorang kawan baik saya berpandangan sekurang-kurangnya pencapaian ini melontarkan nama Malaysia menjulang tinggi. Kalau kita duduk di pentas antarabangsa, sebut sahaja nama Malaysia, orang akan mengaitkan kita dnegan pencapaian besar kita itu. Saya mengakui hakikat tersebut, kerana kawan saya itu bukan SPACE POWER tetapi seorang penulis dan pengkiritik yang POWER.

Tetapi hakikatnya itulah persepsi rakyat Malaysia. Kita mungkin tidak akan berapa kritikal atau sinis jika segala-galanya aman, makmur dan molek dalam negara. Tetapi kita menjadi panas, sepanas bahanapi yang dimuntahkan dari belakang pesawat SOLYUZ tempoh hari kerana kita sedar kita belum berapa sempurna di bumi, mengapa mahu melonjak ke langit?


dari Malaysiakini
Sementara itu REPORTERS WITHOUT BORDERS (RSF) satu badan antarabangsa yang terlibat dalam pemantauan kebebasan media global baru sahaja menerbitkan indek kebebasan akhbar dunia 2007 atau WORLDWIDE PRESS FREEDOM INDEX. Malaysia untuk pengetahuan semua jatuh dari tangga 92 pada tahun 2006 ke 124 tahun ini! (Negara dunia ketiga ternyata lebih bebas dari kita, contohnya Kemboja 85 Timor Leste 94). Jadi apa komen kita kalau berada dipentas antarabangsa dan orang berkata: Ohhh, Malaysia, yang samapi ke angkasa lepas tetapi sayang tiada kebebasan akhbar!??

No comments: