Monday, September 18, 2006

Surat terbuka kepada pengundi Kota Bharu

Saya terpanggil untuk menulis surat ini kerana saya merasakan mungkin para pengundi di Parlimen Kota Bharu, Kelantan tidak sedar apa yang telah ahli Parlimen mereka lakukan lantaran laporannya tidak ditonjolkan oleh akhbar-akhbar berbahasa Melayu.

Ahli Parlimen Kota Bharu Zaid Ibrahim memang terkenal dengan sikap dan pendirian yang sentiasa kontroversial terutama berhubung isu-isu berkenaan Islam. Terbaru beliau telah dijemput sebagai seorang pensyarah dalam sebuah forum yang dianjurkan oleh SUHAKAM sempena Hari Hak Asasi Sedunia. Tajuk syarahan beliau adalah:



Freedom of Religion and the Federal Constitution (Kebebasan Agama dalam Perlembagaan Persekutuan)

Saya petik laporan akhbar THE SUN pada 11 September lepas berhubung syarahan Zaid:
Citing two highprofile court cases ­ that of Lina Joy and S. Shamala ­ Zaid, a lawyer himself, said these cases should be treated merely as legal situations.

We cant talk about it because God will punish her (Lina Joy)? Whats the problem? Shes not a Muslim anymore, so God will punish her surely?

But do we play Gods role now? How do you know God wont forgive her? How do you know? he asked the silent floor.

I thought she just wanted to get her ID (identity card) changed. So let the courts decide it. There is no need to say Islam is under attack, Zaid said, thumping the rostrum.

Memetik dua kes mahkamah berprofil tinggi iaitu Lina Joy dan S. Shamala, Zaid, seorang peguam berkata kes-kes seumpama ini seharusnya dianggap sebagai kes perundangan semata-mata (tidak lebih dari itu).

Kita (kini) tidak boleh menyebutnya kerana Tuhan akan menghukum beliau (Lina Joy)? Apa masalahnya? Dia bukan lagi seorang Muslim, jadi Tuhan sudah pasti akan menghukumnya?

Mengapa kita megambil peranan Tuhan? Siapa sebenarnya tahu yang Tuhan tidak akan mengampunkannya? Siapa yang tahu? tanya beliau kepada hadirin yang sunyi-sepi.
Setahu saya beliau hanya mahu menukar kad pengenalannya. Biarlah mahkamah yang memutuskan. Tak perlulah nak mengatakan yang Islam sedang diserang, kata Zaid sambil menghentak rostrum.

Ternyata Zaid tidak memiliki ilmu Islam yang mantap. Ternyata Zaid cuba menegakkan fahaman Islam liberalnya. Sesungguhnya ayat dan hukum berkenaan murtad begitu jelas dan telah wujud di dalam Islam sejak 1427 tahun yang lalu.

Zaid akan terus mempertahankan fahamannya kerana dia telah diberi hak oleh tuan-tuan para pengundi Kota Bharu sebagai wakil rakyat dan ahli Parlimen. Dan selaku wakil rakyat sudah pastilah apa yang beliau ucapkan itu pada kiraannya mewakili tuan-tuan semua. Bermakna jika Zaid tidak nampak masalah besar terhadap Lina Joy (yang asalnya Muslim) menukar agama dan memilih agama baru maka tuan-tuan juga demikian.

Bagi mereka yang prihatin sudah tentulah apa yang difahami dan diperkatakan oleh Zaid itu mencabar aqidah dan kepercayaan kita. Lalu kita mesti mengambil sikap bagi memastikan yang Zaid dan orang yang seumpamanya tidak lagi diberi mandat oleh rakyat pada pilihanraya akan datang. Manakala bagi mereka yang tidak ambil pusing, tak kisah dan tak berasa apa-apa syabas kerana mengundi Zaid lalu memberi ruang untuk Islam diperkotak-katikkan di mata umum.

Sedarlah wahai saudara-saudara ku para pengundi Kota Bharu sekalian.

No comments: