Wednesday, January 09, 2013

Wanita pertama Speaker Singapura (9/1/13)


Apabila ditanya mengenai dirinya yang bertudung beliau pernah berkata:
I think they (residents) see beyond whats covering my head. I think whats important is whats in here (pointing to her heart).

Demikian ulasan wanita pertama yang dilantik sebagai Speaker Parlimen Singapura, Halimah Yacob. Semalam PM Singapura mengumumkan bahawa beliau, yang sebelumnya Menteri Pembangunan Masyarakat, Beliau dan Sukan, dilantik menggantikan Speaker sebelumnya yang telah melepaskan jawatannya atas isu moral.

Menurut Berita Harian Singapura:
Menteri Negara Kanan (Ehwal Dalam Negeri merangkap Ehwal Luar), Encik Masagos Zulkifli Masagos Mohamad, yang dihubungi semalam berkata masyarakat Melayu/Islam pasti berasa bangga dengan pencalonan Cik Halimah sebagai Speaker.

"Masyarakat Melayu/Islam pasti berasa bangga dengan pelantikannya sebagai Speaker wanita pertama dan wakil masyarakat yang disenangi semua. Saya mengucapkan tahniah kepada beliau dan berharap beliau akan terus cemerlang, sekali gus mengharumkan nama baik masyarakat yang diwakilinya," jelas Encik Masagos lagi.
Difahamkan sebelum ini sebagai Menteri, Halimah memiliki rekod yang cemerlang dan disenangi oleh kakitangan kerajaan dan rakyat Singapura.

Sudah pastilah yang lebih membanggakan adalah Halimah merupakan pemimpim tertinggi wanita Muslim Singapura, yang berpakaian menutup aurat. Perlantikan beliau pasti bukan hanya membanggakan rakyat Singapura dan masyarakat Melayu di sana tetapi juga umat Islam seluruh dunia.

No comments: