Wednesday, January 16, 2013

Setimpalkah hukuman ini??? (16/1/13)


Klip yang dimuatkan dalam youtube http://youtu.be/wsh5v2kcXwM sungguh memualkan dan pasti membangkitkan kemarahan siapa pun yang menontonnya. Pelakunya sadis, tidak berotak bagaikan binatang, binatng pun tidak memperlakukan begitu kepada anaknya.
Saya merujuk kepada kes bapa tiri T.Rajasekaran, 32 tahun, yang telah membelasah anak tirinya berumur 3 tahun kononnya untuk memberi pengajaran kepada anak kecil itu yang bermain dengan paip di tong gas rumahnya. Anak tirinya telah dipukul, ditendang dan kepala serta tubuhnya dibelasah dengan senduk nasi dan acuan muruku.

Laporan perubatan mendapati tubuh anak kecil itu mempunyai kesan dan parut kecederaan di kepala, dada , tangan serta mata dan pergelengan tangan.
Mahkamah Majistret Kelang semalam telah mendapati si bapa tiri bersalah mendera anak kecil berkenaan. Tetapi malangnya si “binatang” itu sekadar dikenakan hukuman setahun penjara itu pun bermula dari tarikh penahanan beliau, bermakna tak sampai 12 bulan beliau akan dibebaskan!

Setimpalkah hukuman sebegini ringan dikenakan ke atas pesalah yang telah memperlakukan anak tirinya dalam keadaan yang begitu kejam dan tanpa peri kemanusiaan?
Undang-undang buatan manusia sesungguhnya hanya memenuhi kehendak dan nafsu manusia, jauh dari keadilan hakiki yang terjamin dalam hukum yang diturunkan oleh Allah swt. Demikianlah betapa lemahnya manusia.

Bagi saya manusia seumpama Rajasekaran ini wajar dibiarkan menghabiskan usianya dalam penjara, masyarakat tidak memerlukan manusia seumpama beliau di luar sini.

No comments: