Wednesday, January 23, 2013

Bilalah kan bebas Palestin (23/1/13)


Tanpa mengira fahaman politik, (lawatan ini pasti dipolitikkan nanti) rakyat Malaysia pasti terharu dengan kunjungan Perdana Menteri kita ke Gaza yang mencerminkan sokongan tidak berbelah bahagi seluruh rakyat Malaysia terhadap perjuangan rakyat Palestin.
Simpati terhadap perjuangan Palestin sememangnya semulajadi bagi seluruh rakyat Malaysia di sini. Kita benci dengan tindakan kejam dan ganas rejim Israel terhadap penduduk Palestin dan penjajahan mereka ke atas bumi Palestin khasnya di Baitul Muqadis. Kita mahukan rakyat Palestin diberikan kebebasan menentukan nasib mereka sendiri dan setiap inci bumi mereka diserahkan kembali kepada mereka.

Dalam kita berkeadaan demikian, rupanya sesama Palestin pun masih berbalah. Dalam keadaan Negara punah ranah dan rakyat sengsara, masih lagi tidak sekata.. Menurut The Times of Israel, yang turut dimuatkan oleh al Jazeera, Presiden Pentadbiran Palestin (yang berkuasa di Tebing Barat) mewakili PLO, Mahmoud Abbas, membantah lawatan PM Malaysia. Menurut akhbar berkenaan:
The visit prompted a bitter protest from Palestinian Authority President Mahmoud Abbas, who said it undermined his status and that of the PLO as the representative of the Palestinian people. Abbas said he was seeking “clarifications” from the Malaysian government.

Antara yang telah mengunjungi Gaza sebelum ini termasuklah Perdana Menteri Mesir,Emir Qatar, Menteri Luar Turki dan Presiden Tunisia pula pada bulan Febuari ini.
Apa pun berlaku di sana kita mendoakan yang terbaik buat rakyat Palestin dan kita mendoakan agar Masjid al Aqsa dapat kembali ke tangan umat Islam.

No comments: