Friday, January 11, 2013

Confused, anda? (11/1/13)


Kesimpulannya bagi saya penggunaan isu “kalimah Allah” kebelakangan ini telah menjadikan umat Islam khasnya di Malaysia dalam keadaan “confused”. Tolak politik ke tepi, isu yang dikaitkan dengan akidah ini, ternyata hasil dari lambungan politik telah menjadikan semua pihak letih dan “confused”.
Penerangan dan penjelasan malah menjadikan semua pihak bertambah “confused” dan mereka yang mahu mengambil kesempatan (jika ada) semakin riang.

Kenapa di Timur Tengah boleh, kenapa di Sabah dan Sarawak selama ini boleh, kenapa di Semenanjung Malaysia tidak boleh?
Kenapa ada yang kata boleh ada yang kata tidak boleh? Kenapa Dr Harun Din, Ustaz Harun Taib, Sultan Selangor kata tak boleh?

Kalau tiada penjelasan yang mantap, memang jawabannya : “confused, confused, confused!”
Bagi yang cerdik pandai, jangan anggap orang awam atau orang kebanyakkan cerdik seperti kita, kerana itu yang cerdik pandai perlu terbit dengan penerangan dan penjelasan yang meyakinkan, yang hanya boleh dipunggut dari yang berilmu sahaja.

Apa pun kesudahannya saya secara peribadi kagum dengan penjelasan bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin sebagaimana yang terbit dalam akhbar The Star hari ini. Kata beliau:
“Since the Bible was translated (as in the case of those in Peninsular Malaysia) from English to Malay, the right translation for God was “Tuhan” , not “Allah”. They are not translating from Arabic to Malay, but from English to Malay. Therefore the polemics over the use of the word “Allah” should not arise in the first place..”

Kalau dah begitu selama ini, dan tiada sengketa, mengapa kita mahu mencetuskan persengketaan. Duduk dan bincang baik-baik. Yang penting semua pihak boleh hidup dalam aman dan sensitiviti terpelihara.

 

No comments: