Saturday, January 05, 2013

Syabas Sdr Pooi (5/1/13)


Sahabat saya hari ini menjadi bahan utama akhbar tempatan.
Beliau, Pooi Weng Keong, adalah Pengarah Pemilihan semasa Kongres Kebangsaan DAP di Pulau Pinang tempoh hari dan hari ini dalam akhbar Pooi diberitakan meletakkan semua jawatan politiknya atas dasar pertanggungjawaban ke atas kesilapan penjumlahan undi dalam proses pemilihan kongres berkenaan.

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2013/1/5/nation/12536301&sec=nation

Cheah SS, Dr Loi saya dan Pooi (dari kiri)

Pooi saya kenali semasa sama-sama berada sebagai ahli majlis sebuah PBT di Selangor. Beliau seorang yang komited, seorang yang sangat berkaliber. Beliau yang saya kenali seorang yang mudah bertolak-ansur, tajam pemikiran dan sangat berpandangan jauh.

Tiba-tiba dalam akhbar hari ini Pooi menjadi tajuknya. 
Saya tidak mahu mengulas apa yang berlaku dalam insiden berkenaan tetapi melihat tindakan Pooi melepaskan jawatannya bagi saya mencerminkan betapa tingginya nilai moral beliau. Beliau mengaku salah dan atas kesilapan itu beliau memikul pertanggungjawaban lantas melepaskan jawatannya.

Tidak ramai seperti Pooi tak kiralah dari parti, pertubuhan atau badan mana pun di Malaysia. Kalau di dunia luar amalan seumpama ini sering kita dengar khasnya di Eropah, Jepun, Taiwan dan Korea tetapi di sini sangat berkurangan.
Yang terakhir kita dengar adalah apabila Spekar Parlimen Singapura Michael Palmer melepaskan jawatannya kerana terlibat dalam hubungan seks luar nikah. Tetapi itu skandal seks dalam kes Pooi ini pertanggungjawabanya adalah atas kesilapan atau kemelamahan. Tidak ramai mahu mengaku silap atau lemah. Dan tidak ramai pula mahu mengorbankan jawatan apabila telah silap atau lemah.

Saya bersimpati dengan sahabat saya itu. Namun syabas Pooi anda seorang yang bertanggungjawab, tidak ramai seperti anda.

No comments: