Sunday, January 13, 2013

Tindakan yang tidak wajar dibela (13/1/13)


Perlakuan seumpama ini tidak wajar dibela oleh sesiapa pun. Saya merujuk kepada insiden pembakaran kenderaan peronda JPJ di Lumut Perak yang dilaporkan terlibat dalam kemalangan.
Tindakan tersebut kononnya didorong oleh kemarahan apabila kenderaan peronda JPJ itu dikatakan yang menjadi punca mengakibatkan kemalangan tersebut sehingga mencederakan lebih 20 orang.
Tindakan mengambil undang-undang di tangan sendiri, jelas tidak beradab, walaupun jika ianya berasas sekalipun.

Menurut laporan polis hari ini, beberapa tangakapan telah dibuat dan pihak polis percaya anasir “tonto” yang sebenarnya telah mendorong kejadian berkenaan.

Kita kesal apabila menyaksikan video, kanak-kanak sekolah yang turut berada di tempat kejadian (kerana dua bas sekolah turut terlibat dalam  kemalangan itu) mengambil kesempatan merakamkan video dari telefon bimbit masing-masing, merakam kejadian berkenaan. Bayangkan apa pelajaran yang mereka pungut dari insiden ini?

Selalunya orang yang tidak menghormati undang-undang seperti ini dan berani bertindak ganas, adalah orang yang sama yang boleh bertindak ke atas orang lain walau dalam kejadian apa sekalipun.
Saya bukan membela sesiapa, jika benar anggota JPJ berkenaan bertindak di luar batasan kuasa mereka, mereka wajar diambil dan dikenakan tindakan. Tetapi kesalahan yang mereka lakukan itu tidak memberi lesen kepada orang lain untuk bertindak ke atas mereka.

Semoga pihak polis segera memuktamadkan penyiasatan dan menyeret mereka yang bersalah ke hadapan pengadilan. Kesimpulannya tindakan tidak sivik ini tidak wajar dulangi oleh sesiapa pun.

No comments: