Monday, August 02, 2004

Mufti jadi orang salah!

Jumaat lepas saya letakkan bawah tajuk ULAMAK VS TV3 SIAPA YANG BENAR, ulasan isu Konsert Sure Heboh yang dikatakan haram oleh Mufti Perak. Saya menjangkakan isu ini pasti meletup dan yang kelak akan jadi mangsa adalah Mufti berkenaan sendiri walaupun yang ingin diketengahkan olehnya adalah kebenaran.

Mingguan Malaysia semalam memuatkan ulasan Astora Jabat berkenaan isu ini bawah tajuk HARUSSANI LWN SURE HEBOH TV3. Dan seperti dijangkakan bukan isi dan kandungan konsert itu yang dikaji dan menerima ulasan tetapi yang terpaksa duduk dikandang orang salah kini adalah Mufti itu sendir?!!

Yang pertama keluarkan ulasan adalah Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan Datuk Dr. Ismail Ibrahim. Katanya keputusan Majlis Mufti Malaysia (rupanya bukan Harussani seorang tapi Majlis Mufti yang memutuskannya) bahawa Konsert Sure Heboh anjuran TV3 itu haram tidak boleh dianggap sebagai satu fatwa yang sah! Beliau menambah Majlis Fatwa Kebangsaan tidak pernah membincangkan perkara tersebut pun di dalam mesyuarat bulanannya.

Dan pandangan beliau dikongsi bersama oleh Astora (taklah mengejutkan kalau datang dari “the notorious” Astora) Sedikit petikan artikel beliau:

Pada pengamatan penulis tidak ada yg boleh dianggap maksiat berlaku dalam Karnival Sure Heboh (Mufti ulas konsert Astora ulas karnival?) yang pernah penulis hadiri kecuali jika hadirin tidak sembahyang, merek mengurat dan sebagainya. Tetapi semua itu tidak kena mengena dengan Karnivel Sure Heboh langsung.

Isu ini kini turut diulas oleh PM dan termasuklah Kadir Sheikh Fadzil Menteri Penerangan yang marah-marah dengan kenyataan Mufti tersebut.

Kini kita dapat lihat sendiri bila bertembung antara yang hak dan batil, yang hak walaupun datang dari yang berilmu dan beriman namun tetap akan ditolak kerena memenangkan yang batil walaupun dijaja dan ditaja oleh yang jahil dan dangkal.

Kita yakin Majlis Mufti bukannya mengeluarkan fatwa kerana perkara yang sudah tetap tak perlu difatwakan lagi sebagaimana arak itu haram tak perlulah nak difatwakan lagi. Sure Heboh menjadi haram menurut mufti-mufti apabila ianya melalai dan melekakan serta memberi peluang pula untuk maksiat berlaku kalangan anak-anak muda Islam. Tidak benarkah kenyataan mufti-mufti itu, atau berbohongkah mufti-mufti berkenaan dalam hal ini?

Cuba kita perhati kenyataan Pengerusi Majlis Fatwa apabila ditanya akhbar darihal pandangan peribadi beliau berkenaan isu ini:

“Sukar untuk menetapkan hukum bagi sesuatu yang bersifat spesifik sebaliknya perlulah ada satu garis panduan yang menyeluruh. Kalau setiap kali ada konsert kita nak keluarkan fatwa susahlah.”

Pada orang sebeginikah mahu kita serahkan masa depan anak-anak kita? Apa kata iman kita?
Jangan terperanjat Harussani nanti bakal menerima nasib yang sama sebagaimana bekas Ketua Hakim Negera Tun Salleh Abbas yang berani menyatakan kebenaran itu dan juga bekas Mufti Selangor Dato’ Ishak Baharom!

No comments: