Wednesday, August 25, 2004

Sejarah keganasan pilihanraya di Malaysia

SEJARAH KEGANASAN PILIHANRAYA DI MALAYSIA Berita jam 8 di TV3 tadi memuatkan betapa TPM Najib Tun Razak kesal dengan sikap penyokong-penyokong PAS yang dikatakan "ganas" di Kuala Berang. Kononnya ada penyokong PAS di sana telah menunjukkan parang kepada MB Selangor Khir Toyo. Najib berharap agar Khir Toyo dapat membuat laporan polis berhubung kejadian tersebut.

Kenapa kalau benar kejadian tersebut kira-kira 2 hari lalu sampai hari ini Khir masih tak buat laporan polis?

Menyingkap sejarah keganasan semasa pilihanraya khususnya pilihanraya kecil ramai yang mungkin ingat kes penahanan bas oleh penyokong pembangkang di Lunas ataupun kes pergaduhan kecil di sana-sini, sedihnya ramai yang sudah tidak ingat akan satu kejadian yang mengakibatkan kematian dalam satu pilihanraya kecil.......

Pilihanraya kecil dimaksudkan berlaku di Lubuk Merbau Kedah pada tahun 1985. Dalam persitiwa tersebut beberapa petugas PAS telah dipukul dengan ganasnya oleh penyokong-penyokong BN/UMNO semata-mata kerana mempertahankan poster calon. Seorang petugas PAS Othman Talib telah dikejarkan ke hospital kerana parah dipukul dan kemudiannya meninggal dunia.

Kalau tidak silap ketika itu penyokong UMNO baru sahaja keluar setelah mendengar ceramah oleh Najib Tun Razak yang ketika itu adalah Ketua Pemuda UMNO. Kerana semangat berkobar penyokong PAS yang ada telah mereka pukul sehingga mati......siapa yang ganas disini?

Dalam sejarah pilihanraya tidak pernah penyokong UMNO dipukul sehingga mati oleh penyokong PAS! Tiba-tiba di Kuala Berang, PAS dikatakan ekstrim dan pengganas.......tak percaya ka........

No comments: