Monday, March 09, 2009

Khir Toyo berkokok-kokok terlupa ekornya……….

Salah seorang yang sedang sibuk menonjolkan apa sahaja kehebatan dirinya dengan harapan diangkat menjadi pemimpin sejak kebelakangan ini adalah bekas MB Selangor Khir Toyo. Kehilangan negeri Selangor dari gengamannya terus menghantui hidup beliau sampai kini. Bayangkan pegangan parti beliau tidak pernah tercedera oleh asakkan pembangkang (sedikit parah itupun pada tahun 1969 tapi tak jatuh) tetapi pada tahun 2008 semasa beliau pegang teraju Umno dan BN kecundang!

Kini Khir cuba memadamkan pengalaman buruk 2008 itu dengan mencuba jawatan baru pula, iaitu Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia. Manalah tahu kalau menang ada harapan main peranan lebih besar diperingkat Pusat, kalaupun taring di Selangor dah patah, tetapi ada peluang lebih besar pula.

Itulah Khir. Kerana itu membujur lalu, melintang patah apa sahaja yang merayap di depan mata semuanya Khir nak kalis dan ulas. Kalau tak beri pandangan takut nanti dikira tak pandai, buta politik dan lain-lain. Kalau dicap demikian pupus dan hapuslah satu-satu harapan dan cita-cita beliau untuk bangkit kembali setelah takhta Ketua Umno nombor satu di Selangor dirampas oleh seteru beliau Mat Taib.

Cuma malangnya Khir dalam keghairahan beliau itu dilihat acap menyondol tanpa berfikir panjang. Inilah perangai beliau di Selangor ketika jadi MB dulu dan inilah juga perangai buruk yang mahu diteruskannya entah disedari atau tidak. Dalam akhbar Sinar Harian hari ini ketika bernafsu mahu tumpang mengulas isu bantahan GMP terhadap PPSMI Khir berkata:

Budaya demonstrasi jalanan bukan budaya masyarakat Timur apatah lagi umat Islam.

Tidak perlu mengamalkan budaya demonstrasi jalanan kerana Negara ini begitu terbuka dalam laporan media massa yang memberi ruang secukupnya kepada semua pihak.

Marah dan bengis bunyinya, tetapi alahai bukankah bulan lepas Khir juga orangnya yang mengamalkan budaya ini?!! Sila lihat laporan portal berita Malaysian Insider ini:

GEORGE TOWN, Feb 13 – Penang police detained Datuk Seri Dr Mohamed Khir Toyo, the former Selangor mentri besar, after breaking up an illegal protest by Umno members here today.

Protesters had planned to march to DAP politician Karpal Singh's house but dispersed after police threatened to arrest them.


Mohamed Khir and a local Umno youth leader were picked up by police after leaving the scene of the protests.

They were taken to the state police headquarters for questioning and released later.

It is not clear if they will face any criminal charges.

Mohamed Khir had planned to lead the march to Karpal's house.

Pandai mengata orang rupa-rupanya tak sedar paku serpih………macam mana mahu angkat orang macam Khir nak jadi Ketua Pemuda Umno, layakkah, padankah?! Sepatutnya Khir fokuskan pada isu PPSMI ini, berani bersuara macam Rais Yatim yang hari ini dalam akhbar tempatan menyatakan bantahan beliau terhadap PPSMI sebagai bantahan peribadi.

Khir: jangan kokok berderai-derai, awas juga ekor kalau bergelumang tahi nanti habis semua lari, wang pelaburan lesap, kekal terpaku keras membatu sebagai Ketua Pembangkang, dibelasah saban hari di DUN Selangor. Kesian Khir.

2 comments:

Unknown said...

khir toyo tengah mabuk cari publisiti. Orang mabuk mana ada akal! (atau akalnya bukan di kepala tetapi dikulit muka yg cun melecun dan kecur air liur jantan melihatnya he he)

AlHadi Tok Ayah Su (atas) said...

Tulisan ini menyentuh dasar kerajaan khususnya dasar Pendidikan,saya kira sebagai ibubapa yang mempunyai anak murid yang sedang mengikuti pembelajaran PPSMI perlu melahirkan pendirian masing masing,salah satu jalan yang terbaik jika sekiranya PIBG juga turut membincangkan isu ini, jadikan juga suara PIBG turut sama bolih menentukan dasar yang akan dibuat olih Kementerian Pendidikan itu sendiri.Sudah sampai masanya PIBG kena membincangkan dasar pembelajaran mata pelajaran Sains dan Mathematik ini didalam agenda mesyuarat tahunan mereka, kerana dasar ini telah banyak dipersoalkan,mungkin dikampung kampung pendalaman,soal ini para ibubapanya menjadi pak turut sahaja atas alasan semua dasar yang dibuat olih kerajaan kononya untuk kebaikan,ini merupakan satu dahyah yang diperkenalkan olih kerajaan dengan alasan suara selain daripada datang olih kerajaan itu sendiri dianggap hanya suka membangkang secara melulu.

Sebanarnya kalau kita baca maklumat dari wadah rakyak melalui internet misalnya pasti kita dapati kenapa tidak sama dengan apa yang dipaparkan dari kaca televison, Jawapannya ialah kerana apa yang dipaparkan itu semata mata mengikut sebelah kacamata (kerajaan) sahaja dan bukannya memenuhi kehendak dan suara rakyat terbanyak.Jika kerajaan mengambil tanggungjawab memuaskan hati semua pehak,kita pasti tidak akan berlaku perarakan besar besaran baru baru ini untuk menyerah memorandum kepada Duli yang maha mulia Raja yang DiPertuan Agong.Rakyak sudah tiada "flatform" lain selain berarak dijalan raya dan jika ada pun orang politik yang terlibat dalam perarakan tersebut ini bukan bermakna mereka telah dijadikan alat atau ada dalang disebalik isu PPSMI ini.Kehadiran orang politik mungkin sekadar tanda cakna dan turut prihatin serta bersimpati dengan masa depan bahasa melayu yang dilihat dari sehari kesehari kedudukannya semakin terhakis,yang menghakiskan nasib bahasa ini bukan orang asing, bukan bangsa asing tetapi olih satu bangsa yang bernama melayu itu sendiri.Dengan ini isu PPSMI ini tidak bolih dilihat ianya telah dipolitikkan.

Kita bukan ingin sempitkan fikiran,kerana anak anak dizaman ini perlu diberi pendidikan mengikut peredaran masa mereka,akan tetapi persoalannya apakah kita mahu melihat 20 ke 30 tahun akan datang kesemua 26 juta rakyat Malaysia yang mempunyai anak pada hari ini kesemuanya ingin melihat anak mereka menjadi seorang pakar akauntan,menjadi seorang pakar saintis,jika begitu bagaimana dengan kerjaya seorang ahli sastrawan dan wartawan,bagaimana kerjaya seorang ustaz,bagaimana dengan kerjaya seorang wirawan seperti tentera dan polis dan sebagainya.Apakah kita perlu mewajibkan mereka turut sama lulus cemerlang dalam sains dan mathematik dalam bahasa inggeris ini.Apakah bahasa inggeris "pertuturan" sahaj tidak mencukupi .Bagaimana dengan kerjaya politikus yang hanya tahu memakan labu kononnya dengan niat untuk membaiki labu tersebut.Ini jelas Isu PPMSI ini diera tahun 60an dulu kita sudah ada dasar pelajaran dua pilihan iaitu satu aliran sastera/agama dan satu lagi aliran Inggeris,olih itu sebabnya kita lihat ada keputusan LCE dan juga MCE.Olih yang demikian kita dapati dasar PPSMI ini satu racun yang akan membunuh bahasa melayu secara beransur ansur. percayalah....

Jika kita lihat dari sudut kaca mata agama,ada batasan batasan dalam cara beribadat,sebagai contoh kita lihat seorang muslim/islam ada dalam bidang bidang tertentu seperti pengkhususan dalam bidang ilmu ahli falak,ahli ilmu wahyu,usulluddin,bidang perundangan syariat dan muamalat. Olih yang demikian islam sendiri ada tokoh saintis yang termasur dalam bidang perubatan iaitu Ibnu Sinar,Jadi persoalannya apakah pehak kerajaan tidak mahu selesaikan isu pembelajaran mata pelajaran Sains dan Mathematik ini sebagai fardhu kifayah (memberi pilihan) kepada rakyat yang kurang bersetuju dengan dasar PPSMI ini? kerana hanya inilah sahaja jalan cara penyelesaian yang terbaik memulihkan keyakinan rakyat (yang semakin geram) terhadap isu ini supaya tidak terus berlanjutan...