Thursday, March 10, 2016

Menjawab "tweet" Saifuddin Abdullah .....

Bekas ahli parlimen Temerloh , Saifuddin Abdullah di dalam tweetnya pada 9 Mac lalu jam 8.29 malam menulis:

“Pecat pemimpin mungkar, tak Islamik. Sokong pemimpin mungkar Islamik. Wah! Islamiknya pendapat dia ni.”

Saya percaya tweetnya itu merujuk kepada beberapa kenyataan Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang yang mengulas isu “Deklarasi Rakyat” yang mahu menjatuhkan Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri. Deklarasi berkenaan dikepalai oleh bekas PM Tun Dr Mahathir.

Tuan Guru dengan jelas menyatakan isu ini semasa membahas titah Yang Dipertuan Agong Tuanku Abdul Halim  Muadzam Shah di Dewan Rakyat semalam dan beliau menyandarkan hujahnya pada ucapan Saidina Abu Bakar as Sidiq R.A ketika menerima jawatan sebagai Khalifah Islam yang pertama.

Menurut Tuan Guru, Abu Bakar antara lain mengatakan:

“Wahai Tuan-tuan, saya telah dipilih menjadi pemimpin kamu (Khalifah Islam – pemilihan melalui kaedah syura menurut Islam), saya bukanlah yang terbaik (antara kalian), kalau saya baik (dalam menjalankan kepimpinan) tolonglah saya, kalau saya (memimpin) tidak baik maka perbetulkanlah saya. Benar adalah amanah, bohong adalah khianat.”

Bermakna dalam kerangka amalan demokrasi hari ini, pemimpin yang terbaik dilantik menjadi Perdana Menteri mengikut peruntukkan Perlembagaan Persekutuan dari parti yang memiliki majoriti kerusi di Dewan Rakyat selepas Pilihanraya Umum.

Jika pemimpin tadi mungkar, maka kaedah yang ada adalah menegurnya terutama ketika sidang dewan.

Lebih dari itu kiranya kemungkarannya sampai ke tahap keterlaluan, diharapkan agar kalangan dari partinya yang majoriti akan bangkit mengusulkan undi tidak percaya agar pemimpin tadi boleh ditukar menurut amalan demokrasi.

Usul yang datang dari blok pembangkang yang minoriti adalah sia-sia kerana tidak mempunyai majoriti. Lainlah kiranya pihak majoriti yang bawa usul lalu disokong oleh pembangkang.

Bermakna pemimpin yang mungkar menurut kaedah Islamnya ditegur dalam forum yang sesuai. Jika kemungkarannya keterlaluan, usul menolaknya yang dibawa oleh kalangan penyokongnya dalam Dewan bolehlah disokong. Dan jika usaha ini juga tidak dapat dilakukan atas apa juga sebab maka mengikut amalan demokrasi perubahan mestilah dilakukan oleh rakyat melalui demokrasi berpilihanraya, apabila mandat diserahkan kembali kepada rakyat untuk diputuskan.

Bukannya Islam dalam waqi’ Malaysia tidak membenarkan pemimpin yang mungkar ditukar, tetapi menghormati suasana dan amalan demkorasi serta peraturan Perlembagaan, perubahan tadi mestilah ikut prosesnya, di Dewan atau melalui peti undi.

Saya kira kenyataan Tuan Guru itu sungguh mencerminkan kematangan dan “statesmanship” bukan sahaja seorang pemimpin bertaraf nasional malah internasional. Bukannya seorang yang menembak secara murahan melalui “tweet” nya untuk menagih populariti.

Dalam waktu yang sama pendirian PAS umpamanya dalam hal ini bukanlah bermakna PAS menyokong pemimpin mungkar. Terlalu keanak-anakkan pandangan seorang yang pernah menjadi Pengerusi Gerakan Kesederhanaan Global atau GMM, jika menganggap PAS begitu.

Adakah kerana Presiden PAS tidak menurunkan tandatangannya pada “Deklarasi Rakyat” maka Saifuddin boleh menghukum Tuan Guru lantas memfitnah bahawa PAS kononnya menyokong pemimpin yang mungkar.

Tun Dr Mahahtir tidak pernah mungkarkah?

Itu bukan pandangan seorang yang berfikiran sederhana tetapi pandangan seorang ektrimis yang penuh “prejudice”  dan tidak meraikan sama-sekali perbezaan pandangan.

PAS kata Tuan Guru “berasabar” dalam menghadapi suasana ini. Yang pentingnya PAS tidak pernah dan tidak akan terlibat dalam apa sahaja usaha untuk mengacau dan menganggu kestabilan dan keharmonian rakyat dan negara. PAS boleh belajar dari pengalaman rakan-rakan di Timur Tengah dimana keghairahan “Arab Spring” akhirnya mengundang campuratngan asing dan membinasakan keadilan.

Dalam hal ini saya melihat Tuan Guru kami lebih moderat dan terbuka sikap dan pandangannya berbanding Saifuddin yang barangkali memendam pelbagai kekecewaan dalam jiwanya.

Di penghujung tweet beliau itu disebut:

Wah! Islamiknya pendapat dia ni.”

Celoteh itu mahu membawa maksud bahawa pandangan Tuan Guru tidak selaras dengan Islam, itu terpulanglah pada beliau, kerana sesungguhnya bukan hanya orang-orang PAS malah seluruh rakyat Malaysia dan sebahagian besar masyarakat dunia khasnya dunia Islam mengenali akhlak dan keperibadian Tuan Guru kami.

Ungkapan “pendapat dia ni”, iaitu membahasakan Tuan Guru sebagai “dia” mencerminkan akhlak Saifuddin sendiri, yang barangkali kurang asuhan moralnya. Beliau harus ingat di Temerloh di bawah panji-panji Umno dan BN yang gergasi itu beliau telah ditolak rakyat dan kemudiannya Umno pula menolak beliau, sindrom “multiple rejection” ataupun “penolakkan berganda” inilah barangkali mengakibatkan beliau sangat kacau di dalam lalu menganggap dirinya “ultra” hebat sedangkan orang lain kecil dan lekeh belaka.

PAS insyallah istiqamah atas prinsip dan dasar perjuangannya, semua yang mungkar, kaki fitnah, pengkhianat, pembelit, pengadu domba dan yang berjuang dengan agenda kepentingan sendiri akan kami tentang ikut acuan, kaedah dan cara kami.








No comments: