Thursday, March 29, 2012

Susu ROSAK disuapkan pada anak-anak (29/3/12)

Sekali lagi kita menerima laporan anak-anak sekolah mengalami sakit-sakit perut setelah meminum minuman bantuan percuma yang diberi melalui pihak sekolah. Kali ini di Bayan Lepas yang melibatkan 481 orang murid sekolah kebangsaan di Bayan Lepas, Pulau Pinang.

Bayangkan program yang mereka sertai adalah program “Gaya Hidup Sihat” sebagaimana dilaporkan oleh NST. Adalah difahamkan susu soya berkenaan dibekalkan oleh sebuah syarikat pembekal tempatan.

Menurut Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Pulau Pinang pihaknya menarik balik kebenaran yang diberikan kepada syarikat itu untuk membekalkan susu di seluruh Pulau Pinang berkuat kuasa serta merta.

Nampaknya kes seumpama ini terlalu kerap belaku. Kita mengharapkan pihak sekolah dan Jabatan lebih bertanggungjawab. Jelas tiada pemantauan yang rapi sehingga mengakibatkan susu yang telah rosak pun boleh sampai ke tangan anak-anak kita.

Dalam kes ini syarikat pembekal sewajarnya bukan hanya diarahkan berhenti membuat bekalan tetapi syarikat ini perlu didedahkan nama dan pemiliknya kepengetahuan umum, lesennya dibatal (buka digantung) dan mereka didakwa kerana cuai.

(Gambar NST menunjukkan mangsa yang menerima rawatan di Hospital Pulau Pinang)

No comments: