Friday, March 30, 2012

Renungan JUMAAT (30/3/12)

Besarnya kuasa Allah swt sehingga diajarkan kepada kita bahawa segala sesuatu samada mudharat atau kebaikan semuanya datang daripada Nya.

Tiada kuasa atau kepandaian yang boleh menolak atau menghalang apa yang telah ditetapkannya, kalau jatuh sakit, kekurangan rezeki, tertekan jiwa, kehilangan sesuatu semuanya adalah gerakan dari Nya. Kita wajar terima dan sabar.

Demikian juga jika telah ditetapkan sesuatu itu rezeki kita, habuan kita, hak kita, maka tiada sesiapa yang boleh menafikannya jika ia telah ditetapkan oleh Allah swt. Kita wajar terima dengan syukur.

Bagi kita selaku hamba Nya, sentiasalah bersabar dan bersyukur selain memohon kemapunan kepada Nya setiap saat semoga apa sahaja yang direncanakan Nya buat kita adalah yang baik-baik belaka. Semoga kita menjadi dikalangan hamba-hamba Nya yang disayangi.

Allah swt berfirman dalam al Quran Surah Yunus: 107 maksudnya:

Dan jika Allah menimpakan sesuatu kemudharatan, maka tiada sesiapa pun yang akan dapat menghapuskannya melainkan Dia; dan jika Ia menghendaki engkau beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghalangi limpah kurniaNya. Allah melimpahkan kurniaNya itu kepada sesiapa yang dikendakiNya dari hamba-hambaNya, dan Dia lah yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.

Insaflah.....

No comments: