Renungan pagi JUMAAT (9/3/12)

Friday, March 09, 2012

Di hari Jumaat ini hari yang mulia, penghulu segala hari marilah kita berbicara perkara yang baik-baik. Mudah-mudahan baiklah juga hidup kita hari ini, esok dan kesudahan kita nanti insyallah.

Kalau kita perhatikan apa yang sangat kurang dalam masyarakat kita kebelakangan ini dan barangkali dalam diri dan jiwa kita adalah sifat penyayang sesama kita. Tidak kiralah dalam persahabatan, hubungan masyarakat, berinteraksi dengan orang kebanyakkan, sifat ini semakin luntur dan pudar.

Kes-kes yang dilaporkan dalam akhbar dan media kebelakangan ini semuanya menunjukkan betapa benarnya terhakis sifat mulia ini.

Bapa boleh perkosa anak angkat, ibu boleh bersubahat, kemudian imam masjid boleh naik angin dikhalayak ramai,suami boleh menampar isteri semasa bermulan madu, kawan boleh bakar kawan hidup-hidup, guru boleh bunuh murid..........apa sudah jadi pada masyarakat kita?

Itu belum diperingkat yang lebih besar, fitnah-memfitnah, adu-domba, kalau dalam politik cantas-mencantas, tikam-menikam dari belakang. Dalam perniagaan pun tidak terkecuali, hada dengki mendorong kepada pertelingkahan, tipu-menipu dan pergaduhan sehingga saman-menyaman dan lain-lain.

Barangkali kalau kita penuhi hidup kita dengan sifat berkasih-sayang sebagaiamana yang dapat kita contohi dari hidup dan keperibadian Rasulullah saw, banyak permasalahan yang ada pada hari ini dapat dielak dan diselesaikan.

Rasulullah saw bersabda:

“Cintailah manusia sebagaimana kamu mencintai diri kamu sendiri” (Bukhari)

Sabda Rasulullah saw lagi:

“Janganlah kamu saling membenci, berdengki-dengkian, saling berpalingan, dan jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara. Juga tidak dibolehkan seorang muslim meninggalkan (tidak bertegur sapa) terhadap sudaranya lebih dari tiga hari.”(Muslim).

Bayangkan betapa jauhnya kita dari tunjuk ajar dan nasihat Rasulullah saw hari ini sedang kita mengaku seorang Muslim.

Ternyata buah dari sifat penyayang itu adalah pemaaf dan pengampun. Sekiranya kita meniti hidup dengan sentiasa mengejar-ngejar untuk memaaf dan mengampunkan kesalahan orang pada kita dan tidak naik berang, panas dan marah-marah, maka terpadamlah segala kejahatan dan hiduplah kerukunan dan kesejahteraan.

Ya Rasulullah saw kami sangat merinduimu, terlalu jauh kami dari kamu hari ini.....

0 comments: