Thursday, March 29, 2012

Masyarakat Melayu SINGAPURA bermasalah (29/3/12)

Saya terbaca berita berikut dari sebuah laman web berita Singapura bertajuk “Masyarakat Melayu berpendapatan rendah belum bersedia bayar yuran” http://cyberita.asia1.com.sg/mekoniaga/story/0,6879,210960,00.html?

Berita berkenaan melaporkan mengenai produk kewangan yang dipasarkan di Singapura iaitu termasuklah insuran perubatan,pelan pendidikan, amanah saham dan lain-lain. Pihak berkuasa di sana mengenakan syarat bahawa produk ini perlu dibeli melalui khidmat nasihat perunding kewangan. Untuk mendapatkan khidmat ini mereka perlu membayar fee antara $250 ke $3000.

Akibatnya masyarakat Melayu yang berpendapatan rendah tidak membeli produk-produk penting ini oleh kerana mereka keberatan untuk membayar fee yang dikenakan. Lantaran ini mereka juga tidak memperolehi khidmat nasihat profesional yang seharusnya membantu penghidupan mereka.

Sudah pastilah apabila mereka tidak dilindungi oleh insuran termasuklah insuran perubatan dan pelan pendidkan untuk anak-anak, mereka akan menghadapi masalah di masa hadapan apabila berdepan dengan kemalangan atau masalah kesihatan atau anak-anak perlu melanjutkan pelajaran.

Umum mengetahui kos hidup di Singapura adalah antara yang tertinggi di rantau ini.

Demikianlah nasib saudara-saudara kita di seberang tambak. Semoga ia membawa iktibar kepada kita di sini wallahualam.

No comments: