Saturday, March 17, 2012

Keadilan ala AMERIKA (17/3/12)

“Double standard” Barat terserlah dalam kes ini. Kalaulah tertuduh seorang Afghan atau Arab atau Muslim lah katakana, pasti ungkapan yang pertama adalah bahaw “terrorist” atau pengganas membunuh!

Tapi dalam kes ini apabila tertuduh seorang anggota Tentera Amerika Syarikat. Seorang Sarjan yang yang kononnya telah banyak berjasa pada “Uncle Sam” lalu serta-merta pandangan dunia mahu dilalihkan dan dikaburi. Tertuduh yang kini kelihatan sebagai mangsa pula punya masalah teknana hidup, menggelapkan sama-sekali realiti bahawa akibat tindakan tertuduh 16 nyawa yang tidak berdosa telah terkorban .

Menurut peguamnya Sarjan Robert Bales (gambar sebenar di atas) kecewa kerana dikerahkan ke Afghanistan untk bertugas buat kali keempat. Sejak bila pula peradaban Barat yang hebat dan dipandang tinggi itu mengajar bahawa jika tidak puas hati acukan senjata anda dan tembak mati sahaja orang yang tidak bersalah!

Manakala New York Times pula melaporkan menurut sumber tertuduh mabuk pada malam sebelum kejadian.

Posting ini merujuk kepada kejadian seorang anggota tentera AS yang telah menembak mati 16 orang rakyat awam Afghnaistan Ahad lepas.

Di mana tertuduh sekarang? Walaupun telah membunuh beliau diterbangkan oleh “Uncle Sam” kembali ke AS dan kini berada di kem tentera Fort Leavenworth, Kansas. Dan menurut sumber masih belum dituduh atas apa-apa kesalahan lagi!

Demikianlah keadilan Negara yang termaju di dunia.

No comments: