Sunday, March 25, 2012

Masjid Selangor perlu DITAMBAH-BAIK (25/3/12)

Di Selangor sejak tampuk pemerintahan negeri bertukar pada tahun 2008 salah satu perubahan besar yang dirasakan di masjid-masjid dan surau-surau seluruh negeri adalah pengembalian hak ahli kariah dalam menentukan pengurusan dan pentadbiran institusi berkenaan.

Kuasa dikembalikan kepada ahli-ahli kariah untuk memilih pimpinan masjid dan surau tidak seperti dahulu dimana pimpinan berkenaan diputuskan oleh parti pemerintah tanpa melalui ahli kariah.

Beberapa pembaharuan diperkenalkan dalam proses dan kriteria pemilihan yang sangat dialu-alukan. Antaranya Nazir atau Pengerusi Masjid dan Surau mestilah memiliki beberapa kelayakan dan kemahiran antaranya sekurang-kurangnya kelulusan SPM, boleh mengendalikan majlis tahlil, membaca khutbah dan lain-lain.

Walaubagaimanapun setelah beberapa tahun pembaharuan ini diperkenalkan saya rasakan wajar juga ia disemak semula untuk ditambah-baik. Isunya di sini adalah kita memilih pimpinan yang akan memimpin “Rumah Allah”. Merekalah yang akan dipertanggungjawabkan memastikan solat fardhu lima waktu dan solat Jumaat berjalan lancar di masjid, imam dan bilal serta siak bertugas, kewangan masjid diuruskan dengan serba telus dan amanah, mengimarahkan masjid dengan program-program dakwah dan ilmu, serta menyusun program-program kemsyarakatan yang member manfaat kepada ummah.

Melaui keadah yang ada kita membuka pemilihan dikalangan ahli-ahli kariah, di sinilah timbul kebimbangan apabila demokrasi mutlak diperkenalkan. Bagus kita member kuasa kepada ahli-ahli kariah, tetapi harus diingati bahawa takrif ahli kariah itu sangat luas dan ia melibatkan semua umat Islam di kawasan berkenaan. Maka termasuklah di sini mereka yang mengunjungi masjid dan yang tidak, yang “practising Muslim” dan yang tidak.

Saya melahirkan kebimbangan ini kerana kebetulan semalam saya hadir menyaksikan proses pemilihan pimpinan masjid di sebuah masjid di Daerah Petaling. Kehadiran dalam mesyuarat berkenaan luar biasa berbanding dengan kehadiran ketika solat waktu, kebetulan ia diadakan selepas Maghrib.

Apabila berlaku sorak-menyorak dan tepuk tangan dalam masjid ketika proses pemilihan ternyata ramai yang hadir itu tidak tahu akan adab di dalam masjid.

Ini membangkitkan persoalan pada kita bagaimana jika lantaran demokrasi mutlak yang kita amalkan itu, dimana pintu pagar terbuka kepada siapa sahaja asalkan ahli kariah, berbodong-bondong yang jahil masuk dan akhirnya dilantik dikalangan mereka kerana suara merekalah yang teramai, lalu bagaimana?

Ini bukan pemilihan parti, ini bukan pemilihan NGO atau syarikat korporat, ini pemilihan masjid iaitu saf kepimpinan yang akan diamanahkan menguruskan “Rumah Allah”, bagaimana?

Sedang Allah swt berfirman dalam al Quran (an Nisa:58):

Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.

Wajarlah masjid dipimpin oleh orang-orang yang baik dalam masyarakat. Akhlaknya baik, budi-pekerti baik, bertaqwa dan dia sendiri adalah pengunjung masjid. Pimpinan masjid kelak akan menjadi contoh dan tauladan kepada masyarakat bayangkan jika yang dipilih itu jahil, tak pernah ke masjid, terpilih lantaran sokongan dan suara ramai!

Oleh itu saya mengesyorkan agar selain jawatan Nazir, jawatan Timbalan Nazir, Setiausaha, Bendahari dan ahli-ahli jawatankuasa masjid juga perlu diperkemaskini dan diperbaiki syarat-syaratnya. Kita tidak boleh menafikan hak ahli kariah, tetapi kita perlu kenakan syarat agar yang dicalon dan yang terpilih nanti benar-benar terdiri dari mereka yang bertaqwa.

Mungkin Jabatan Agama Islam boleh mensyaratkan agar mereka ini nanti ditemuduga atau dikenakan menduduki peperiksaan yang menguji kefahaman agama sekurang-kurangnya kita yakin masjid nanti berada dalam tangan mereka yang benar-benar “ahlinya” sebagaimana yang dimaksud oleh ayat Quran di atas.

Bayangkan orang jahil yang memegang tampuk kepimpinan masjid, Nauzubillah.....

Menteri Besar Selangor yang kini memegang portfolio Agama Islam perlu segera mengarahkan agar JAIS mengkaji perkara ini. Jangan nanti kebaikan yang mahu kita perkenalkan dicemari oleh kelemahan memantaunya.

Saya yakin institusi masjid dan syrau di Selangor akan terus menjadi institusi contoh dalam Negara jika perkara ini dipandang serius dan diperbaiki.

1 comment:

Putra IJ80 said...

Sya.mungkin org.yg terlambat membaca artikel ini.,apa pun setakat perubahan mengambalikan hak ahlih kariah dlm menentukan pengurusandan pentadbiran institusi berkenaan sahaja tidak lah menampakan perubahan ketara.,dan hanya berkesan kepada mereka yg.di pilih.Sedangkan sejak 2008 sampai sekarang begitu lah gerak kerja Surau dan Masjid hampir sama.

Saya tertarik dgn cara saorang Imam di Masjid Al Mukaramah Bandar Seri Damansara satu ketika dulu..di mana Imam berkenaan telah membawa idea mengadakan sukan di Masjid berkenaan dgn berbagai bagai acara sukan utk Jemaah atau Ahli Qariah., dari acara jalan kaki sahingga kepada Golf.

Mengapa usaha seperti ini tidak di titik beratkan bila PR ambil alih Negeri Selangor.,atau sekurang kurang nya di adakan acara Jalan Kaki di setiap Masjid atau Surau dan Kerajaan Negeri bolh memberi insentif pada setiap Masjid RM200

Kemudian bila smua nya berjalan dgn baik..di buka pula kepada penduduk qariah lain lain bangsa...acara jalan kaki.,golf atau mana mana sukan yg.ada.

Jika ini yg.di lakukan olh PR sya yakin ia benar benar ada perubahan dan kesan nya amat ketara.

Apa pun ini pandagan saya sahaja...

Trima kasih.

Email: Indraputra80@gmail.com