Abad ini adalah abad Islam

Monday, October 24, 2011

Sementara itu menurut al Jazeera sebentar tadi Parti An Nahda pimpinan pejuang Islam Rashid Ghannoushi dilaporkan mendahalui parti-parti lain dalam pilihanraya umum pertama Negara tersebut setelah kerajaan autokratik pimpinan Presiden Zainal Abidin Ben Ali digulingkan baru-baru ini.

Menurut laporan seramai lebih 90 peratus rakyat Tunisia keluar mengundi semalam bagi menentukan perwakilan di 217 kerusi Dewan Perwakilan yang bakal menentukan perlembagaan baru Negara tersebut serta hala tujunya.

Sekiranya An Nahda menang, sebagaimana dijangkakan, Tunisia juga akan bertukar haluan apabila beralih dari sistem secular kepada sistem Islam yang bakal melihat Negara-negara Arab di Utara Afrika kembali kepada Islam secara terbuka. Selain Tunisia, Libya dan tidak berapa lagi Mesir juga akan menjuarai Islam di Negara masing-masing.

Jika ini berlaku terbukti Islam akan mendominasi dunia Islam baru dan seterusnya menjadi kuasa baru dunia.

Umat Islam tidak lagi berasa rendah diri atau malu untuk mendaulatkan agamanya sebagai satu sistem hidup bernegara dan bermasyarakat. Jelaslah abad ini adalah abad buat Islam. Dan selepas Tunisia, Libya dan Mesir banyak lagi yang akan menyusul termasuklah dengan izin Allah Malaysia nanti.

0 comments: