Wednesday, September 28, 2011

Hudud tenggelam dengan letupan di Empire

Isu Hudud terus mendominasi ruang akhbar dan media tempatan walaupun saya yakin esok peristiwa letupan di Empire Gallery Subang Jaya akan menyelubungi yang lain.

Apa pun dalam sibuk menceduk berita perkembangan letupan itu saya tertarik dengan tweet seorang bekas ADUN MCA Lee Hwa Beng yang berbunyi:

Like other religions got certain practices that others cannot accept, it is d right of Muslims 2 practice Hudud as long don't affect others

(Sebagaimana agama lain beberapa amalan tidak boleh diterima oleh pihak lain, ianya menjadi hak orang Islam mengamalkan Hudud selagi mana ianya tidak menjejaskan yang lain)

Malah beberapa hari lalu saya terbaca juga seorang ADUN PKR berbangsa Tionghua dari Pulau Pinang turut mengeluarkan kenyataan yang lebih kurang sama bunyinya.

Ternyata sudah ada kalangan masyarakat Malaysia yang bukan Islam yang sudah boleh menerima perlaksanaan hukum Allah ini selagi ia tidak menjejaskan kehidupan dan kepentingan mereka. Masalahnya tinggal masyarakat Malaysia yang Islam, bagaimana ya? Siapa yang mampu merongkai tandatanya ini?

2 comments:

Anonymous said...

What about the Persistent and Perrenial comments by Leaders of the community...OVER MY DEAD BODY by mr Singh the Kinng....dont get toooo overzealous by one or two positive comments, read the thousands of diagreement over the net lah....Malaysia is NOT ready...lets educate first and implement after that...lets have positive engagement first

Anonymous said...

Bagaimana dengan pendapat sesetengah ulamak yg beranggapan hudud mesti untuk semua, bagi bukan Islam dan jugak Islam.