Wednesday, June 28, 2006

SU Parlimen dan Ahli Parlimen Dungun berbohong dalam isu HAMAS

Semalam di Parlimen ahli Parlimen Dungun Rosli Mat Hassan (Umno) telah bertanya kepada Setiausaha Parlimen Kementerian Luar, adakah benar sebagaimana yang didakwa PAS bahawa Menteri Luar HAMAS Dr Mahmoud Zahar yang menghadiri Mesyuarat Menteri-Menteri Biro Penyelarasan Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM CoB) di sini bulan lalu telah menerima layanan buruk oleh kerajaan dan telah memboikot persidangan.

Setiausaha Parlimen berkenaan Ahmad Sabhery Cheek telah menafikan dakwaan tersebut dan sebaliknya mengatakan kerajaan Dollah Badawi telah memberikan pengiktirafan dan layanan baik kepada Menteri Luar HAMAS itu.

Lalu di luar dewan apabila bercakap kepada RTM melalui rancangan Parlimen Hari Ini, Rosli mendakwa bahawa PAS telah menabur fitnah mengatakan kerajaan tidak memberi layanan baik kepada Menteri HAMAS itu. Kata beliau PAS menjalankan kerja adu-domba dalam isu ini melalui media resmi mereka (Harakah).

Kata Rosli lagi yang sebenarnya pemimpin PAS lah yang telah membawa keluar wakil HAMAS dari menghadiri persidangan NAM itu kerana mahu berbincang dengan mereka di Restoran Seri Melayu di KL.

Benarkah apa yang diungkapkan itu?

Setahu saya Dr Mahmoud Zahar dan perwakilannya mengambil keputusan memboikot persidangan tersebut apabila mendapat tahu yang kerajaan Dollah Badawi turut mengundang bekas Menteri Luar Palestin iaitu Farouk Kaddoumi yang kononnya mewakili PLO.

Sikap kerajaan memberi pengiktirafan kepada dua pihak dari Palestin inilah yang telah dianggap oleh kerajaan Palestin sebagai satu penghinaan lalu Dr Mahmoud Zahar membuat keputusan memboikot persidangan.

Saya pernah menulis di BLOG ini dan memetik tajuk-tajuk akhbar antarabangsa dalam isu ini antaranya:

WASHINGTON POST: HAMAS rep protests Fatah rival at meeting
KUWAIT NEWS AGENCY: Zahar not participating in NAM Conference
ALJAZEERA.NET: HAMAS minister leaves NAM meetingA
USTRALIAN BROADCATING CORP: HAMAS withdraws from talks

Malah NST sendiri melaporkan wakil sebenar kerajaan Palestin iaitu Dr Mahmoud Zahar telah memulaukan persidangan itu kerana tindakan Malaysia menjemput bekas Menteri Luar Palestin itu (Kaddoumi) yang tidak lagi memiliki mandat dan kuasa.

Dr Mahmoud Zahar dipetik sebagai berkata ketika itu:

I cant stand side by side with a man who is not representing the Palestinian Government. He (Kaddoumi) is playing a dirty game.

Saya tidak boleh berdiri berganding bahu dengan seorang yang tidak mewakili Kerajaan Palestin. Beliau main kotor.

Tidak berbangkit langsung bahawa PAS yang menjadi punca sebagaimana dakwaan jahat Rosli itu.

Dalam hal ini saya kira Setiausaha Parlimen dan ahli Parlimen Dungun telah berkonspirasi membohongi Parlimen dan rakyat Malaysia. PAS perlu menyatakan bantahan dalam hal ini. Mengapa pula kesilapan dan kelemahan pengurusan Luar kerajaan Dollah Badawi mahu dikaitkan dengan PAS.

Setahu saya HARAKAH ketika itu melaporkan sejurus berlaku bantahan di Putrajaya itu Dr Mahmoud Zahar telah menghubungi sendiri pihak PAS meminta agar dapat berjumpa dengan mereka.

Patutlah Tun Dr Mahathir mengatakan kerajaan yang ada hari ini HALF PAST SIX GOVERNMENT!

No comments: