Wednesday, June 14, 2006

Mathias cabar Kali dan KJ

Nampaknya pertembungan antara Tun Dr Mahathir dan PM Dollah Badawi tidak kelihatan akan kunjung reda.

Ianya kini tidak hanya melibatkan kedua-dua tokoh tersebut semata-mata tetapi kini leftenan ataupun orang-orang kanan masing-masing pun turut terbabit dan terseret sama.



Terbaru bekas Setiausaha Politik Tun, peguam Mathias Chang telah melancarkan serangannya mempertahankan Tun. Malangnya peluru berpandu beliau sekadar mendapat liputan dalam akhbar berbahasa Cina. Akhbar-akhbar lain dingin dan senyap membisu seribu bahasa.

Saya pun cuma terserempak akan hal ini apabila mengunjungi Blog Jeff Ooi di http://www.jeffooi.com/ dimana Jeff memetik laporan yang terbit dalam akhbar The Oriental Daily News.

Mathias mencabar kedua-dua Kalimullah Hassan Timbalan Pengerusi NST dan menantu Dollah, Khairy Jamaluddin untuk berdebat dengannya bagi membuktikan siapakah diantara mereka yang sebenarnya orang di belakang Dollah Badawi yang mengawal dan mempengaruhi segala keputusan Dollah.

Sebelum ini para pemberita pernah menghujani Tun berkenaan benarkah ada individu di belakang Dollah yang bertindak sedemikian rupa. Walaupun tidak menjawab namun Tun ketawa panjang bila nama Khairy disebut.

Berbalik kepada cabaran Mathias tadi beliau turut menyerang Kali dan KJ sebagai hipokrit keranan kononnya bercakap berkenaan anti rasuah sedangkan mereka menggunakan pengaruh Dollah untuk kepetingan perniagaan dan keduduakan masing-masing.

Beliau turut mencabar Kali dan KJ agar mengisytiharkan aset masing-masing dari sejak Dollah menjadi PM pada Oktober 2003 sehingga kini.

Mathias menganggap Kali menggunakan ruangannya dalam NST untuk menyerang Tun dan tindakan itu beliau nisbahkan sebagai suatu tindakan penderhakaan terhadap bangsa Melayu memandangkan Tun dianggap ramai sebagai wira bangsa Melayu. Dan beliau menggesa Kali agar menghentikan tohmahannya terhadap Tun kerana Tun telah banyak menyumbang kepada bangsa Melayu, sepatutnya orang Melayu menghargai jasa-jasa Tun itu.

Disamping itu Mathias turut menyelar pemimpin-pemimpin tertentu yang telah menyerang Tun sejak akhir-akhir ini antaranya Musa Hitam, Hisahmuddin, Rafidah, Azalina dan Syed Hamid yang menurut Mathias mereka yang berkenaan tiadak akan sampai ke kedudukan mereka hari ini tanpa bantuan Tun.

Hangat dan berasap sungguh kenyataan, tuduhan dan cabaran Mathias itu, padanlah Utusan dan NST tak berani mahu pickup.

Saya kira bola kini berada di gelanggang Kali dan KJ. Mereka berhak menyahut cabaran Mathias ini ataupun mereka berhak menyamannya.

Apa pun sebagaimana WORLD CUP di Jerman, nampaknya perkembangan ini menjadi semakin hangat dan menarik. Cuma diharapkan akhbar media perdana agar beranilah sedikit membuat laporan. Kalau pun tak setuju tak mengapa tapi jangan menyembunyikan maklumat dan berita dari pengetahuan rakyat. Syabas kepada akhbar berbahasa Cina, syabas Jeff.

No comments: