Tuesday, June 13, 2006

Aduhai demam World Cup

Bersengkang-sengkang mata sebahagian besar diantara kita setelah semalaman menonton pasukan-pasukan kegemaran beraksi.

Sindrom ini dijangka berterusan sepanjang bulan ini.

Demam bolasepak ini memang tak mengenal agama, bagsa dan fahaman politik. Malah dewasa ini bukan sekadar kamu lelaki, wanita pun turut meminatinya.

Apa pun sebagaimana pesanan alim-ulamak kita, jangan sampai kita lalai meninggalkan kewajipan agama, bola-bola juga.

Akhbar THE STAR Sabtu lepas sempat mendapatkan pandangan Presiden PAS yang ketika itu sedang mengikuti Muktamar PAS Ke 52 di Alor Setar mengenai WORLD CUP FEVER ini.

Ayah Chik (gelaran Tuan Guru dikalangan mereka yang rapat dengannya) menyatakan beliau akan menyokong mana-mana sahaja pasukan yang bermain secara GENTLEMAN tanpa mengira samada pasukan itu dari negara Islam ataupun tidak. Yang beliau minat adalah menyaksikan pasukan yang memilki taktik yang baik bermain.

Sementara itu di Kota Bharu, Kelantan, Negeri Serambi Mekah, menurut anggota EXCO Takiyuddin Hassan (yang juga Presiden Persatuan Bolasepak Melayu Kelantan) skrin-skrin besar akan dinaikkan bagi memudahkan rakyat jelata mengikuti siaran langsung pertandingan World Cup dari Jerman itu.

Bagi saya sendiri keciwa melihat Iran tewas pada Mexico tempoh hari, pasukan pilihan, Brazil, sama dengan Ayah Chik kot?!

No comments: