Thursday, March 29, 2018

Katakan TIDAK kepada DAP-PH

Tugas dan tanggungjawab memilih dan memberi mandat kepada para pemimpin untuk mewakili rakyat dan seterusnya membentuk kerajaan di peringkat Persekutuan dan Negeri akan berulang pada Pilihan Raya Umum ke 14 nanti. Kuasa sekali lagi dipulangkan kepada rakyat dan rakyatlah nanti yang akan memutuskan siapa bakal menerajui negara untuk tempuh 5 tahun yang akan datang menurut kehendak dan citarasa mereka.

Siapa pun boleh naik memegang tampuk kuasa dengan syarat mereka memiliki suara majoriti melalui jumlah kerusi terbanyak di peringkat Parlimen dan Negeri-negeri nanti berdasarkan pilihan rakyat. Itulah kaedah demokrasi yang kita amalkan di dalam negara sejak bebas dari kuasa penjajah.

Sudah tentulah umat Melayu Islam yang merupakan majoriti penduduk dalam negara bakal memainkan peranan penting dalam menentukan corak pemerintahan negara pasca PRU nanti kerana 60 peratus dari 222 kerusi Parlimen seluruh Malaysia iaitu kira-kira 134 kerusi merupakan majoriti pengundi Melayu dan selebihnya iaitu 88 kerusi merupakan kerusi majoriti bukan Melayu.

Kerana itu mana-mana kelompok dan blok yang mahu menguasai tunggak kuasa khususnya diperingkat Persekutuan perlu memperolehi perwakilan dari kalangan kerusi-kerusi majoriti Melayu bagi memastikan mereka punya peluang membentuk kerajaan. Pergantungan pada kerusi majoriti bukan Melayu semata-mata tidak memungkinkan satu-satu blok itu berupaya membentuk kerajaan Persekutuan melainkan ia turut menang dan menguasai sebilangan kerusi-kerusi Melayu.

Kebelakangan ini salah sebuah parti yang gigih dan ghairah mahu merampas tunggak kuasa diperingkat Persekutuan adalah DAP. Parti yang hampir 50 tahun usianya itu walaupun menggambarkan dirinya sebagai sebuah parti berbilang kaum, tetapi hakikatnya ia sebuah parti majoriti Cina.

Bagi DAP berdasarkan keputusan PRU ke 13 yang lalu ia telah hampir menguasai keseluruhan kerusi majoriti bukan Melayu di Semenanjung. Secara total DAP memasuki PRU ke 14 dengan penguasaan ke atas 37 kerusi Parlimen seluruh negara.

Dengan prestasi ini ia yakin ia boleh melonjak ke tahap maksima mengusai hampir sepenuhnya kerusi-kerusi majoriti bukan Melayu dan campuran dengan menguasai sekuruang-kurangnya 50 kerusi Parlimen dalam  PRU akan datang dan mtidak mustahil lebih dari itu.

Jika ia dapat menguasai 50 kerusi, DAP menjangkakan kerabatnya dalam PH iaitu PKR, Bersatu dan Pan akan memenangi baki sekurang-kurangnya 62 kerusi (PKR kini punya 28 kerusi Pan 6 dan Bersatu 1) menjadikan jumlah 112 kerusi paling kurang bagi mereka merampas kuasa di Putrajaya.

Dalam akhbar The Sunday Star baru-baru ini malah DAP dikatakan sedang menimbang meletakkan pemimpin paling kanannya iaitu Lim Kit Siang bertanding di Parlimen Johor Baru menentang calon Umno Datuk Shahril Abd Samad walaupun kerusi berkenaan punya majoriti 53% pengundi Melayu.

Di sinilah penting DAP punya “kuda tunggangan” Melayu yang boleh membantunya dengan
menguasai undi Melayu, ditambah dengan penguasaan mutklaknya atas undi bukan Melayu, dalam kes Johor Baru sebagai contoh jika DAP menguasai 47% undi bukan Melayu ditambah dengan sekitar 10% undi Melayu, tidak mustahil Umno pun boleh ditumbangkan DAP!

Jika ini berlaku berubahlah lanskap politik negara apabila DAP muncul sebagai parti paling dominan dan berkuasa dalam kerajaan Persekutuan yang baru. Cita-citanya untuk melahirkan sebuah negara Malaysia yang sekular, iaitu negara yang memisahkan urusan agama dari urusan kerajaan pasti berjaya.

Pentafsiran agama mengguna kaedah liberalisma, dengan kebebasan dan hak untuk semua tanpa mengira adat, budaya dan status quo akan menjadi keutamaan kerajaan baru. Bayangkan keadaan negara dan nasib Islam ketika itu?

DAP pasti mahu lihat meritokrasi menjadi asas utama pengangihan peluang, kekayaan dan kebajikan negara. Tiada lagi hak istimewa buat mana-mana kaum dan kelompok, ketika itu bersainglah semua pihak untuk mendapat perhatian dengan keutamaan diberikan kepada yang paling layak, yang paling tinggi pencapaian tanpa mengira agama, bangsa atau samada sesuatu bangsa itu paling ramai atau tidak.

Kita mungkin bimbang dan gusar dengan hakikat ini tetapi ada sebahagian yang sanggup ditunggangi DAP demi mencapai agenda dan cita-cita peribadi mereka.

Dalam satu ceramah DAP di Alor Setar baru-baru ini, seorang pemimpin DAP menyebut: “Kita akan menunggangi Tun Mah (Tun Dr Mahathir) untuk memusnahkan si ayam (Datuk Seri Najib Tun Razak).”

Kerana itu masyarakat pengundi Melayu Islam yang merupakan kelompok pengundi terbesar dalam negara kena meneliti perkembangan ini dan menimbang semasak mungkin sebelum membuat sesuatu keputusan. Tun Dr Mahathir sangat bersedia membantu DAP asalkan tercapai cita-cita politiknya.

Adakah kita akan membantu Tun Dr Mahahtir yang mahu membantu DAP untuk nanti mencorakkan negara Malaysia yang baru atau macam mana?

Nasib agama, bangsa dan negara kita menjadi pertaruhan. Jika kita lalai apa lagi terpengaruh dengan janji-janji manis dan helah politik mereka yang rakus mabukkan kuasa ini tatakala itu tergadailah apa yang kita pertahankan selama ini dan bersedialah melangkah masuk ke Malaysia baru yang lebih sekular dan liberal dengan DAP parti yang paling dominan dan berkuasa di Putrajaya.

Katakan TIDAK pada DAP dan PH. Selamatkan Malaysia dengan memilih PAS. roslansms@gmail.com




No comments: