Thursday, November 05, 2009

Buka jalan untuk otonomi Selatan Thai

Wilayah Patani, Narathiwat dan Yala di Selatan Thai tidak selesai dirundung malang. Bumi yang punya talian rapat dengan negeri-negeri sempadan khasnya Perlis, Kedah, Perak dan Kelantan itu terperangkap dalam konflik bersama kerajaan Pusatnya sejak zaman berzaman.

Budaya Melayu dan agama Islam mencorakkan penghidupan di wilayah ini, lantaran itu ia sering bertembung sehingga mengorbankan ribuan nyawa angkara perselisihan dengan kerajaan Pusat yang berbeza budaya dan agama itu.

Berbagai badan dan gerakan pembebasan muncul untuk memperjuangkan hak rakyat di sana dan antara yang tersohor adalah PULO atau Patanni United Liberation Organaisation yang telah bergerak sekian lama di sana.

Kita di sebelah sini sesungguhnya tidak sanggup melihat konflik sehingga menumpahkan darah dan mengorbankan nyawa itu. Jikaboleh biar tiada lagi sengketa, biar tiada lagi yang terkorban, biar rakyat di kedua-dua belah negara sempadan dapat hidup aman dan damai.

Dizaman Dr Mahathir dahulu pernah pemimpin gerakan pembebasan Thai diberkas di wilayah kita dan diserahkan kepada Tentera Thai, entah apa nasib beliau.

Lantas dewasa ini demi mengembalikan keamanan dan membawa kesejahteraan buat semua, biarlah kita berusaha membawa penyelesaian di wilayah berkonflik itu. Kalau kerajaan Thai boleh memberikan sekurang-kurangnya otonomi kepada ketiga-tiga wilayah berkenaan, sekurang-kurangnya masing-masing boleh memain peranan dalam membina dan memajukan wilayah masing-masing dan bergerak bebas dalam aman dan mengamalkan agama masing-masing tanpa tekanan.

Bolehkah ini berlaku?

Pemimpin dikedua-dua buah negara perlulah bersama mencari jalan penyelesaian. Libatkan juga negeri-negeri sempadan sini termasuklah MB-MB Perlis,Kedah, Perak dan Kelantan.

Menurut berita terkini Timbalan PM Thai yang juga memegang portfolio keselamatan enggan melayan cadangan pihak PULO agar pihak ketiga khasnya Malaysia dilibatkan dalam menjadi orang tengah, membawa keamanan kepada wilayah ini.

Marilah kita doakan agar perdamain dapat dirasakan diwilayah bergolak ini. Semua pihak perlu main peranan, ini konflik yang paling dengan kita, jangan biarkan bumi itu terus berdarah.

1 comment:

zimy said...

itulah kalau org kafir memerintah negara org islam susah hidup..ikut sejarah patani bukan taklukan siam, tetapi menghantar ufti utk memohon perlindungan siam..jd siam mengaku wilayahnye...