Monday, July 20, 2009

Segera tubuh Suruhanjaya Di Raja

Saya tidak sempat mengenali mendiang Teoh secara dekat walaupun pernah hadir dalam majlis bersama beliau. Teoh adalah Setiausaha Politik YB Ean, EXCO kerajaan Selangor yang mayatnya dijumpai terperosok di Plaza Masalam Shah Alam setelah dikatakan jatuh secara misteri dari Pejabat SPRM Selangor di tingkat 14.




gambar MStar


Teoh pergi ke SPRM sebagai seorang saksi bagi membantu SPRM dalam siasatan mereka terhadap bosnya. Beliau pergi (menurut rakan dari DAP) dengan senang hati dan tenang, memandu kereta sendiri jam 5 petang, disoal-siasdat sehingga jam 3.45 pagi dan esok tengaharinya mayatnya dijumpai.

Teoh bukan suspek tetapi saksi, Teoh dilaporkan akan melangsungkan perkahwinannya hari mayatnya dijumpai.........dan hari ini beliau sudah tiada.

Tidak kiralah siapa Teoh, anak Cina yang mungkin anda tidak kenal pun, tetapi beliau seorang insan yang dijadikan oleh Allah swt, punya keluarga dan keturunan, bukan haiwan bukan tumbuhan. Malah haiwan dan tumbuhan pun kalau mati secara misteri, kita prihatin tetapi inikan pula sesama insan.

Bayangkan hati ibu-bapa dan kaum keluarganya, bayangkan hati tunangnya.

Ini bukan soal DAP atau Pakatan Rakyat atau BN. ini soal kemanusiaan. Beliau mati dan alasan kematiannya tidak meyakinkan sesiapa pun yang waras. Lantas demi meredakan suasana, demi mengembalikan keyakinan rakyat terhadap pihak-pihak yang terlibat samada secara lansgung atau tidak dan demi mematikan spekulasi wajarlah kerajaan segera menubuhkan Suruhanjaya Di Raja yang dianggotai oleh ahli-ahli yang bebas namun berwibawa.

SPRM tidak boleh menyiasat, begitu juga polis, biarlah dalam hal ini semuanya bebas belaka.

Siapa pun kita, saya percaya kebenaran dan keadilan itulah yang kita mahukan.

Takziah kepada kamu keluarga mendiang. Allah selamatkan Malaysia!

No comments: