Tuesday, August 25, 2009

Apabila yang harum digambarkan busuk

Penyampaian sesuatu berita atau kejadian banyak bergantung kepada selera penyampainya. Jika peristiwa yang berlaku itu bagaikan putih warnanya, bagi penyampai yang amanah putihlah juga warna yang disampaikannya kepada pihak lain. Tetapi bagi yang jahat apalagi fasik putih boleh sahaja ditukar menjadi hitam asalkan terkabul nafsunya.

Lantaran itu bagi yang waras apalagi beriman, penting untuk menyaring dan mengenal-pasti punca. Jika tidak kita juga terjerumus dalam agenda yang membinasakan.

Semalam di Shah Alam, Pesuruhjaya PAS Selangor merangkap Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat Istiadat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor telah mengesahkan bahawa Nazir dan para pegawai masjid di 370 buah masjid seluruh Selangor telah diberi surat kuasa untuk membantu pihak Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) bagi menguatkuasakan Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995.

Ianya dipetik oleh BERNAMA dan berikut saya sertakan berita dari MStar Online berdasarkan sumber BERNAMA:

SHAH ALAM: Pegawai masjid yang terdiri daripada Nazir, Imam, Bilal dan Siak di lebih 370 masjid di Selangor diberi surat kuasa untuk membantu Jabatan Agama Islam Selangor menguatkuasa Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adatadat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri Datuk Dr Hasan Mohamed Ali berkata surat kuasa itu diberikan dua minggu lepas.

Antara kesalahan yang diberi penekanan untuk dibanteras pada bulan Ramadan ini ialah makan, minum dan menghisap rokok di khalayak ramai pada masa berpuasa, katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Kesalahan di bawah Seksyen 19 Enakmen itu boleh dikenakan denda maksimum RM1,000 atau penjara sehingga enam bulan atau keduakeduanya sekali.

Dr Hasan berkata pegawai masjid yang mempunyai surat kuasa itu bagaimanapun tidak boleh menangkap pesalah tetapi hanya mengambil butiran diri dan jenis kesalahan serta barang kes untuk diserah kepada Pegawai Penguatkuasa Agama untuk tindakan lanjut.

Selain itu, Hasan berkata pegawai masjid boleh menangkap orang Islam yang meminum arak, tetapi perlu menyerahkan mereka kepada polis atau pegawai penguatkuasa agama.

Orang Islam yang meminum arak di tempat awam atau kedai, boleh didenda sehingga RM3,000 atau penjara sehingga dua tahun atau keduadua sekali jika sabit kesalahan.

Bagi orang Islam yang membuat, menjual, menawarkan untuk jualan, menyimpan atau membeli arak pula, jika sabit kesalahan boleh didenda sehingga RM5,000 atau penjara maksimum tiga tahun atau keduadua sekali.BERNAMA

Apakah yang negatif dari berita berkenaan? Ia sekadar pemberitahuan dari seorang EXCO yang bertanggungjawab dalam hal ehwal Islam berhubung penguatkuasaan satu enakmen yang terkena atas umat Islam di Selangor. Enakmen itu bukan baru tetapi telah belasan tahun berkuatkuasa di Selangor (sejak zaman BN). Apa yang diumumkan adalah penambahan tenaga bagi membantu dalam hal pengutakuasaan.

Untuk makluman Nazir dan para pegawai masjid di Selangor kini terdiri dari mereka yang dipilih oleh ahli kariah dalam proses pemilihan terbuka (tidak seperti zaman dahulu). Tiada lagi nazir dan pegawai masjid yang tidak ke masjid, yang tidak berakhlak Islam, yang tiada pengetahuan agama. Kini Nazir dan para pegawai masjid di Selangor terdiri dari mereka yang komited pada agama, malah rata-rata nazirnya memiliki pengetahuan agama dan boleh ke hadapan menyampaikan khutbah walaupun ramai yang bukan dari kelulusan agama.

Dalam erti kata lain jika mereka ini diberi kuasa, maka besar kemungkinan kerja-kerja amar makruf nahi mungkar dalam dilaksanakan dengan cara yang baik, beradab dan menepati tatacara dan prosedur Islam yang sebenar.

Tetapi sebagaimana saya sebutkan di atas berita yang baik boleh bertukar menjadi buruk jika diserahkan pada nafsu pelapornya. Berikut berita yang sama tetapi dilaporkan oleh satu portal berita iaitu The Malaysian Insider (tajuknya sahaja barangkali sudah boleh menggambarkan nafsu pelapornya): Bold

Hassan Ali’s religious police to nab errant Muslims

By Leslie Lau and Neville Spykerman


KUALA LUMPUR, Aug 24 — Mosque committee members such as the imam and the bilal will be given powers to arrest Muslims drinking alcohol in public, in a move that highlights the fundamentalist face of PAS and could scare off non-Muslim voters from backing the Pakatan Rakyat (PR).

Selangor executive councilor in charge of religion Hassan Ali, who has been locked in controversy over his views on the open sale of beer in convenience stores, made the announcement today.
He also said that the mosque committee members would be allowed to arrest Muslims for selling and storing alcoholic beverages.

Such a ruling could result in many Malay-Muslims losing their jobs in restaurants and hotels in the state.

It is also likely to have consequences for many businesses in the state, and could drive non-Muslim voters who have been strong supporters of the PR alliance to Barisan Nasional (BN).

Hassan also said that the mosque committee members would be given wide ranging powers to also help in the arrest of Muslims for being “disrespectful during the Ramadan month”.

The new ruling suggests a push for a culture of intolerance reminiscent of attempts made by both Terengganu and Federal Territory religious officials to set up snoop squads to report on “immoral activities” a few years ago.


(selebihnya kalau anda mahu baca bolehlah kunjungi http://www.themalaysianinsider.com/index.php/malaysia/35927-hassan )


Anehnya berita yang pertama dipetik dari BERNAMA manakala yang kedua dari media alternative yang sepatutnya lebih terbuka dan tidak memanipulasi berita sebagaimana kita dakwa terhadap media arus perdana selama ini.

Rupanya (bukan kita tidak tahu sebenarnya) ada juga portal berita alternatif tempatan yang tidak memihak kepada Islam, malah melihat Islam dari kacamata mereka yang membencinya. Apa sahaja yang dirancang dan diperkenalkan oleh PAS semuanya buruk dan kuno, begitulahkira-kiranya.

Laporan kedua itu menyebut bahawa kononnya tindakan Dr Hasan ini menyingkap wajah fundemantilis PAS yang boleh menakutkan masyarakat bukan Islam dari mengundi Pakatan Rakyat. Benarkah begitu?

Apakah kerana mahu memelihara aqidah dan kebajikan penganutnya maka PAS mahu dilihat sebagai makhluk hodoh begitu?

Laporan kedua juga menokok tambah dengan kononnya melahirkan kebimbangan bahawa ramai orang Islam yang bekerja menjual dan menghidang arak di Selangor nanti akan kehilangan pekerjaan dan akibatnyapengundi nanti akan lari mengundi BN.

Dalam kesungguhan kita memperjuangkan Islam beginilah tohmahan dan serangan yang akan kita terima. Kedua-dua penulis di atas adalah bukan Islam, mungkin mereka menulis mengikut persepsi (nafsu) mereka, Tetapi laman web mereka bukanuntuk masyarakat bukan Islam, ia dibaca oleh semua, lantas saya yakin mereka ada agenda.

Apa pun bagi yang faham maka kita perlu menjelaskan, sasaran kita kini adalah untuk membaiki ummah namun dalam waktu yang sama perlu menjelaskan pada yang bukan Islam, pertama darihal hakikat yang sebenar dan kedua jangan menggambarkan Islam ini hodoh tetapi dalam waktu yang sama mahu sokongan kita.

1 comment:

plaster said...

sekadar berkongsi, ni adalah result poll di berita 8pm ntv 7 dan tv3. soalan lebih kurang sama, setuju atau tidak

ntv7 : 57% agree
tv3 : 91% setuju