Friday, July 24, 2009

Terokailah jalan yang benar

Saya mendapat maklum bahawa YB Dr Lo’lo Dato Ghazali menafikan apa yang dilaporkan sebagai kenyataan beliau dalam The Malay Mail semalam (yang diulas oleh blog ini) melalui blog beliau http://docpearl.blogspot.com/

Menurut ahli parlimen Titiwangsa dari PAS itu

“Saya terkejut dengan hukuman yang dijatuhkan oleh Mahkamah Syariah Kuantan ke atas model tersebut. Memang saya terkejut kerana ada juga Mahkamah Syariah di Malaysia yang berupaya menghukum pesalah dengan hukuman sebegitu walaupun peruntukkan tersebut telah lama ada. Tetapi baru sekarang hukuman sebegitu dijatuhkan bagi pesalah kesalahan tersebut. Saya amat bersetuju dengan hukuman tersebut kerana sekurang-kurangnya hukuman tersebut begitu hampir dengan hukuman Hudud. Di dalam Hudud, hukuman bagi pesalah minum arak adalah 40 kali sebatan malah ada ulamak yang mengatakan sehingga 80 kali sebatan. Sebelum ini tiada Mahkamah yang menjatuhkan hukuman sebegitu walau pun Mahkamah Syariah sepatutnya menghukum mengikut hukaman Allah tetapi di Malaysia ini hukuman yang dikenakan tidak seperti yang ditetapkan Allah dalam Al-Quran dan Sunnah”

Alhamdulillah syukurlah begitu.

Saya yakin semua mereka yang memperjuangkan Islam akan senada begitu, tiada yang akan mengkritik apa lagi mendakwa bahawa hukuman seumpama ini kuno atau zalim. Malah kita semua yang duduk dalam perjuangan Islam ini sejak lebih 50 tahun lalu berjuang agar hukum dan peraturan Islam yang kita junjung dapat akhirnya dilaksanakan sepenuhnya demi menuju keredhaan Allah swt.

Sementara itu sebagaimana yang diduga NGO yang mengaitkan pertubuhannya dengan nama Islam iaitu “Sisters in Islam” (sedangkan tindak-tanduknya banyak yang bercanggah) dalam akhbar hari ini (The Sun) mendesak agar kerajaan menyemak semula hukuman sebat sebagai satu bentuk hukum yang dikeluarkan oleh mahkamah syariah. Menurut Pengarah Eksekutifnya Dr Hamidah Marican:

Hukuman sebat ke atas wanita bukan sahaja merupakan satu bentuk diskriminasi terhadap wanita Malaysia malah mencabuli jaminan perlembagaan berhubung hak kesamaan.

Beliau mendakwa lagi bahawa menyebat wanita di bawah peraturan Kesalahan Jenayah Syariah bercanggah dengan undang-undang sivil yang tidak menghukum sedemikian ke atas wanita dan lelaki yang berumur sebagaimana diperuntukkan di bawah seksyen 289 Kanun Acara Jenayah.

Kalau hukuman sebat mahu disemak semula apa kata SIS cadangkan agar al Quran dan Sunnah turut disemak ataun ditulis semula. Mungkin pakar-pakar yang hebat-hebat dalam SIS boleh membantu. Apa guna kita junjung al Quran jika ia pada pandangan kita banyak cacat dan cela.

Dalam hal ini jika kita jujur mahu memperjuangkan Islam atau mahu masyarakat kembali kepada Islam, maka lakukanlah ia sebagaimana yang ditunjukkan kepada kita oleh amalan dan sirah junjungan besar kita Nabi Muhammad saw dan para sahabatnya. Berpegang dan pertahanklah Islam itu walau besar mana fitnah dan tekanan yang melanda. Biar kita tidak popular atau hilang sokongan manusia asal jangan hilang sokongan dan kasih sayang Allah dan Rasul Nya.

2 comments:

Anonymous said...

Kenyataan Dr Lo` Lo` diatas juga tidak tepat dan jelas `kuran` peka dengan undang-udang yang ada.

Mahkamah Syariah (termasuk kelantan/kedah/selangor/PP)terikat degan Akta mahkamah Syariah Bidangkuasa Jenayah(pindaan 1984)proviso hanya 5k denda,3 tahun penjara dan6 sebatan.Tugas ahli Parlimen yang mengusulkan bila nak pinda yang ni samada menyamai dalam syarak atau lebih tinggi sedikit dari sedia adamapa kata Dr mulakan?kalau tak lulus sekurangnya epas dari tanggungjawab

Hukuman sebat pesalah minum arak ni dah lama MS jatuhkan hukuman dan Kelantan dah pun melaksanakan banyak kali..buat sedikit kajian,baru namak ilmiah dan cerdik sikit ulasan(tuju pada semua)

Anonymous said...

Itu hukum mahkamah syariah..the sun pegi sibuk2 tu pasal apa..jaga agama sendiri sudah..semua masaalah orang nak pegi campur..rasist!!