Friday, July 31, 2009

Siapa yang sebenarnya lemah dan bersalah

Semasa merasmikan Mesyuarat Agung Umno bahagian Sg. Besar, Selangor (bahagian Khir Toyo) baru-baru ini, Naib Presiden Umno Zahid Umno telah seperti biasa melancarkan serangan ke atas kerajaan negeri Pakatan Rakyat Selangor. Ternyata Umno termimpi-mimpi mahu menakluk kembali negeri ini setelah tiba-tiba terlepas kuasa dalam keadaan sedar tak sedar pada 8 Mac 2008 lalu. Mereka masih merawat diri dari mimpi ngeri yang samapi kini terus menghantui hidup mereka.

Banyaklah perkara yang menjadi sasaran Zahid tetapi antara yang saya masih ingat bahawa kerajaan baru ini tidak pandai mentadbir, contohnya isu perlantikkan ahli-ahli majli pun tidak selesai dan keduanya asyik sibuk mahu merampas dewan-dewan masyarakat.

Memandangkan Zahid sudah menjual maka perlulah kita membeli.

Rakyat melihat perbezaan besdar antara perlantikkan ahli-ahli majlis di zaman BN dan kini. Berikuit saya turunkan apa yang berlaku di zaman BN dan apa yang berlaku kini:

Dizaman BN ADUN-ADUN turut dilantik sebagai ahli-ahli majlis sehingga berlaku pertindihan kuasa dan percanggahan kepentingan. PBT sepatutnya merupakan kerajaan ketiga selepas kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan akan tetapi apabila ADUN dilantik bermakna sudah tiada lagi “check and balance” dan kecenderungan untuk berlaku penyalahgunaan kuasa itu besar. Kini ADUN tidak lagi dilantik sekaligus membebaskan PBT dari “dipergunakan” oleh mereka untuk kepentingan kedudukan masing-masing. Kini yang wujud adalah kerjasama harmonis yang menguntungkan semua pihak.

Dizaman BN ahli-ahli majlis dilantik bagi tempuh penggal 3 tahun dan biasanya tempuh ini dilanjutkan sesuka hati pihak berkuasa politik. Tiada tapisan tiada kajian prestasi. Rakyat terbelenggu dengan ahli-ahli majlis pilihan tanpa ada hak bersuara. Kini ahli-ahli majlis dilantik bagi penggal setahun ke setahun. Pihak PBT, ADUN dan kerajaan engeri terlibat dalam emantau prestasi mereka dan mana-mana yang tidak aktif akan digugurkan.

Dizaman BN lantikkan ahli-ahli majlis adalah berdasarkan kuota politik semata-mata, kini kerajaan negeri mewujudkan kuota NGO sehingga memberi laluan kepada masyarakat sivil memain peranan menurut kepentingan dan minat masing-masing.

Berlaku kelewatan sini-sana dalam perlantikklan ahli-ahli majlis ini bukan kerana Pakatan Rakyat tidak tahu mentadbir tetapi kerana prihatin dan serius dalam perananan PBT bukan seperti dizaman BN dahulu!

Kemudian isu dewan-dewan masyarakat. Maklumlah Umno/BN tidak pernah hilang kuasa di Selangor. Dewan-dewan masyarakat sebelum ini bagaikan milik mereka. Lalu apabila hilang kuasa, mereka menyangka dewan-dewan ini menjadi harta pusaka mereka sedangkan hakikatnya ia adalah hak kerajaan negeri, hak rakyat. Zahid patut memberi nasihat kepada orang-orang Umno/BN terimalah hakikat bahawa mereka di Selangor kini sebagai pembangkang bukan lagi kerajaan.

Hormatilah pilihan rakyat, kalau dewan-dewan ini kepunyaan kerajaan negeri walaupun bertatahkan simbol dan lambang Umno atau mana-mana komponan BN, serahkanlah kembali kepada kerajaan yang berkuasa, kan mudah. Akibat kedegilan dan keras kepala beberapa kerat anasir Umno, MCA dan lain-lain kini program-program rakyat yang mahu dianjurkan oleh kerajaan negeri tergendala.

Belilah bangunan sendiri, PAS dahulu begitulah semasa pembangkang.

Insyallah PR kekal berkuasa di Selangor.

8 comments:

pemandu teksi said...

Insyaallah...!
Umno mmg mcm tu dulu kini dan selamanya bengong..!

Anonymous said...

Zahid ni adakah Zahid yang masuk ISA dulu kerana menunjuk kan simpati pada Anuar dan kemudian berpaling tadah?

महामंत्री - तस्लीम said...

Nice Blog. Congrats.
-Zakir Ali ‘Rajnish’
{ Secretary-TSALIIM & SBAI }
[Editor- Children’s Poem & Adult’s Poem]

Anonymous said...

Baguslah begitu. Moga PBT kerajaan BN mencontohinya. Tetapi,dgn begitu banyak isu terutama perpaduan ummah,saya tetap akan undi BN.
Kopi.

nkama31 said...

Steven Gan (Malaysiakini), Theresa Kok, Anwar dan bbrp individu Malaysia, ditaja oleh NED.
Apakah NED?

NED --National Endowment For Democracy- is headed by pro-Zionist Jews. NED regularly provides funding to opposition candidates in elections in countries other than the USA. According to Allen Weinstein, one of the founders of NED, "A lot of what we [NED] do today was done covertly 25 years ago by the CIA" (Blum, Rogue State: A Guide to the World's Only Superpower, 2000, p. 180).

NED ditubuhkan pada 1983 semasa pemerintahan Ronald Reagen (Presiden Amerika Syarikat) sebagai "Project Democracy" dengan suntikan dana awal berjumlah USD $65 juta. Carl Greshman menjadi Presiden di NED. NED beralamat di 1101 Fifteenth Street, New York, Suite 700 Washington, DC 20005, United States. Carl Gershman adalah seorang yang berbangsa Yahudi yang telah menjadi Presiden kepada badan ini sejak April 1984.

NED secara tersiratnya adalah sebahagian agenda Amerika Syarikat untuk menguasai politik negara-negara lain di dunia atas alasan demokrasi. NED adalah intrumen demokrasi Amerika yang dibiaya secara terus oleh United State Agency for International Development.

Secara kesimpulannya, di dalam pertubuhan NED ini mempunyai ramai lagi tokoh Yahudi yang berselindung di dalam perjuangan demokrasi. Tetapi matlamat utama mereka adalah melindungi segala kepentingan Yahudi di serata dunia dan menganggu gugat ketenteraman dunia Islam dengan `misi demokrasi'. Selain itu, mereka mengharapkan dunia Islam menjadi kucar-kacir dan huru-hara, supaya mudah mereka menakluki ekonomi dan pentadbiran negara-negara tersebut terutamanya negara-negara Islam.

Mempunyai 4 organisasi yang dibiayai sepenuhnya oleh NED iaitu :-

i) Center for International Private Enterprise (CIPE)

ii) National Democratic Institute for International Affairs (NDI)

iii) National Republican Institute for International Affairs. Kemudian ditukar kepada International Republican Institute (IRI)

iv) Free Trade Union Institute. Kemudian distruktur semula sebagai American Center for International Labor Solidarity (ACILS) atau dikenali sebagai Solidarity Center.

Seeking truths worldwide.

visit anwaribrahimdotcom.blogspot.com
rainbowoftruth.blogspot.com

Anonymous said...

Bro Roslan,
YB ROnnie yg arahkan minman keras tu diberi balik, PAS apalagi bantah dan lanyak lah sekeras2nya!!!

Tak boleh biar gunting dalam lipatan

Mr.KETAM said...

Tuan bila PAS nak buat DEMONTRASI bantah penjualan ARAK di SELANGOR??

Anonymous said...

Salam!!!..saya sokong mr.ketam...bila lagi..inilah masanya..buat kt Dataran Shah Alam..saya bila2 boleh joint..!!! apamacam ?? ada berani??