Monday, July 20, 2009

Jangan benci PAS kerana mengikut Norman

Norman Fernandez adalah seorang peguam dan beliau sebagaimana ramai rakyat Malaysia hari ini memiliki blognya sendiri. Saya tidak pernah mengunjungi blog beliau sehinggalah dimaklumkan oleh kawan-kawan tentang posting terbarunya yang dikira “panas”.

Posting terbarunya itu berbunyi: “Bila kerajaan PAS robohkan gereja”.

Dimuatkan beberapa keping gambar gereja orang asli di Kg Jias, Gua Musang, Kelantan. Kemudian ditulis dalam postingnya itu:

“Pada 16 Julai 2009, Hakim Mahkamah Tinggi Kota Baru, Tuan Mohd Azlan Hashim telah mendapati perobohohan gereja yang dilakukan pihak berkuasa adalah tidak sah dan salah serta mendapati tindakan pihak berkuasa selepas merobohkan gereja mencuba mendirikan balai raya menggantikan gereja sebagai menceroboh tanah Orang Asli. Mahkamah telah memerintahkan bahawa ketiga-tiga Defendan membayar ganti-rugi.”



gambar dari blog Norman



Kes ini merujuk kepada tindakan yang dilakukan oleh Pejabat Daerah Gua Musang pada 4 Jun 2007 lalu iaitu merobohkan sebuah binaan haram dalam kawasan pentadbirannya setelah memberikan notis dan makluman.

Norman menulis lagi:

“Alasan pihak berkuasa untuk merobohkan bangunan ini adalah kerana Orang Asli Kg Jiras yang beragama Kristian telah membina bangunan ini sebelum mendapat kebenaran pihak berkuasa. Tetapi hakikat sebenarnya ialah bangunan itu dirobohkan tidak lain dan tidak bukan hanyalah kerana ia adalah sebuah gereja.”

Sebagai seorang peguam saya pasti beliau berhati-hati dalam penulisannya tetapi saya yakin ayatnya yang kedua itu agak provokatif dan cuba membuat tohmahan dan memanaskan hati dan telinga pembacanya.

Hakim tidak pula memutuskan bahawa PBT Gua Musang didapati bertindak jahat sehingga sewenang-wenang merobohkan bangunan gereja itu semata-mata kerana ia gereja! Malah Norman menambah lagi pandangannya dengan menyebut:

“Adakah pihak berkuasa tempatan akan merobohkan bangunan tersebut jika Orang Asli Kg Jiras mendirikan rumah ibadat agama lain yang disenangi pihak berkuasa dan kerajaan PAS? Malahan apabila pihak berkuasa menyatakan kesedian untuk membina sebuah balai raya (dan bukannya membina gereja) menggantikan gereja yang diroboh ditempat lain untuk Orang Asli Kg Jiras, ini menunjukkan dengan jelas betapa kurang senang PAS melihat kehadiran sebuah gereja.”

Sebenarnya semasa saya bertugas sebagai Setiausaha Akhbar Presiden PAS dahulu, semasa kejadian ini sejurus mengetahuinya saya segara menghubungi SETPOL Tuan Guru MB Kelantan untuk emndapatkan penjelasan selain rakan-rakan lain dalam PAS Kelantan. Ternyata tindakan PBT Gua Musang itu adalah tindakan pentadbiran yang tidak ada kena mengena dengan apa-apa tekanan politik. Saya malah ditujukkan notis-notis yang telah dikeluarkan oleh pihak PBT Gua Musang.

Norman ternyata cuba menggambarkan seolah PAS benci kepada gereja dan akan merobohkan apa sahaja binaan gereja sekiranya ia berpeluang. Gambaran ini sudah pastilah tidak tepat dan sangat tidak adil terhadap PAS.

Saya juga punya maklumat tentang persengketaan antara masyarakat Orang Asli yang beragama Islam (yang khabarnya majoriti di sana) dan yang beragama Krisitian di sana. Tetapi menulis dan mengadu-domba hal ini hanya akan mengeruhkan hubungan dan mencetusdkan perasaan syak wasangka dikalangan rakyat Malaysia yang berbeza agama.

Mahkamah telah membuat keputusan, ia dapati tindakan PBT Gua Musang salah dan ia perlu bayar pampasan. Mengapa kita bangkit dan heretkan sentimen agama dalam hal ini? Mengapa kita perlu kaitkan kononnya inilah tindakan PAS yang sememangnya benci pada Krisitian?

Saya pernah menulis dalam satu posting saya tentang satu cerita yang dibawa oleh sahabat saya Sdr Hu Pang Chau dari Kelantan. Ia tiada kaitan dengan kejadian di Gua Musang di atas tetapi sekadar mahu menzahirkan kebenaran.

Hu pernah menceritakan saya tentang satu insiden di Kota Bharu yang melibtakan Tok Guru MB Kelantan dan sebuah gereja di Kota Bharu. Saya ingat gereja itu kerana saya pernah menghadiri tadikanya ketika kanak-kanak dahulu (sekitar tahun 60an). Gereja itu adalah The Church of Our Lady Fatima. Di atas bagunan komplek gereja ini terdapat satu binaan salib yang besar.

Tok Guru MB Kelantan akan melalui jalan gereja ini setiap hari bagi menuju ke pejabatnya. Ringkas cerita satu hari Tok Guru perasan bahawa binaan salib itu telah tiada. Menurut Hu beliau segera memanggil para pegawai termasuklah tak silap salah seorang EXCOnya. Beliau arahkan untuk disiasat adakah pihak PBT telah bertindak menurunkan salib itu dan jika betul mengapa.

Akhirnya setelah disiasat pihak gereja memaklumkan bahawa salib itu diurunkan oleh mereka sendiri kerana komplek gereja melalui proses pengubahsuaian.

Moralnya begitulah prihatinnya seorang MB PAS terhadap kebajikan rakyatnya termasuklah penganut agama lain. (bukan hanya di Kelantan malah di Kedah dahulu Terengganu termasuklah Selangor dimana sahaja PAS punya kuasa) Bagi saya Norman keterlaluan dalam menuduh secara umum bahawa PAS memang bencikan agama lain dan akan bertindak sesuka hatinya jika berpeluang.

Janganlah membantu pihak yang bencikan PAS dan Islam. Dapatkan gambaran sebenarnya tambahan sebagai seorang profesional sepatutnya fakta dan bukan emosi yang dijadikan bahan hujah dan tulisan.

3 comments:

Anonymous said...

pada saya, walaupun norman nih kononya seorang peguam, tetapi sebagai manusia biasa, adakalanya dia bodoh juga.

Kalau lah dia nak kaitkan PAS tak suka agama lain selain dari islam atau tak hormat agama lain selain dari islam, tapi pikir ler sendiri, mengapa patung budha terbesar di asia (kalu tak silap) ada di kelantan , sebuah negeri yang ditadbir oleh seorang ulama Islam?

Anonymous said...

Norman Fernandez adalah bekas calon dap pru12 dun stulang dan naib pengerusi dap johor....

beliau rapat dengan pimpinan pas di johor.

2kali5 said...

salam saudara Roslan,

saya adalah penyokong UMNO. walau bagaimanapun saya rasa terpanggil untuk memberikan sedikit komen disini.

saya terkejut dengan berita di Malaysiakini berkaitan dengan saudara. Walau saudara berlainan ideologi politik dengan saya, tetapi saya tetap menghormati dan menyanyangi saudara kerana saudara adalah saudara seagama dengan saya.

DENGAN ITU, SAYA INGIN MENYATAKAN SAYA BERDIRI TEGUH DIBELAKANG SAUDARA ATAS APAPUN YANG BERLAKU. saudara kuatkan semangat dan teruskan perjuangan anda bersama dengan PAS. PAS memerlukan anda...

selamat berjuang dari saudaramu yang berbeza wadah politik...