Sunday, July 12, 2009

Cukuplah satu “Natrah Riots”

Kira-kira 59 tahun lalu bumi Melayu luka berdarah apabila di hadapan mata mereka peristiwa “paksa murtad” berlaku dalam keadaan mereka tidak berdaya menghalangnya. Umat Islam yang prihatin ketika itu termasuklah masyarakat India Muslim sekadar mampu meluahkan kemarahan mereka dengan berhimpun beramai-ramai dan akhirnya tercetuslah rusuhan agama yang pertama iaitu yang dikenali sebagai “The Natrah Riots” di Singapura bermula 11 Disember 1950 sehingga 13 Disember.

Beberapa hari lalu kita mendapat perkhabaran bahawa Maria Bertha Hertogh atau Natrah telah meninggal dunia di Belanda. Maria atau Natrah inilah punca ketegangan lebih 50 tahun lalu sehingga Almarhum Dr Burhanuddin al Helmi (kemudiannya menjadi Presiden PAS), dan sahabatnya Karim Ghani (pemilik Muslim Publisshing House, Singapura) dan beberapa pimpinan masyarakat Islam Singapura terpanggil untuk menubuhkan suatu badan bertindak bagi membela Natrah dan ibu angkatnya Che Aminah Muhammad atau Mak Minah.




Inilah antara gambar yang telah mencetuskan
malapetaka "Natrah Riots"


Badan ini mendapat sokongan dan simpati dari masyarakat Islam antarabangsa termasuklah dari Arab Saudi, India dan Indonesia. Ahmad Ibrahim (kemudiannya Prof Ahmad Ibrahim – Allahyarham) dari SC Goho and Co telah diambil membela Natrah dan Mak Minah.

Ringkaskan cerita pada bulan Disember 1950 itu Mahkamah Rayuan di Singapura memutuskan yang Natrah diserahkan kepada keluarga Roman Katholik Belandanya dan perkahwinannya dengan Mansor Adabi dianggap tidak sah, mahkamah Cuma mengambil masa 5 minit untuk membuat keputusan itu.

Sebelumnya Natrah telah ditahan disebuah “convent” dibawah selia paderi-paderi Roman Katholik sehingga apabila gambar-gambarnya diterbitkan oleh akhbar tempatan, masyarakat Islam menganggap bahawa pihak penjajah telah bertindak biadap dan menghina keterlaluan umat Islam sehingga ada yang menuntut agar diisytiharkan perang jihad di Singapura. Akhbar Singapore Standard bertarikh 5 Disember 1950 contohnya membawa tajuk:

“Bertha knelt before Virgin Mary statue”

Isunya di sini adalah “murtad paksa” dan malangnya kini hampir 60 tahun berlalu, bahana murtad dan murtad paksa ini masih berlarutan malah berpuluh-puluh Natrah telah datang dan pergi. Ini berlaku dalam keadaan penjajah asing telah lama meninggalkan kita dan kemerdekaan lebih setengah abad telah diserahkan kepada anak-anak bangsa.

Apa sudah jadi?

“The Natrah Riots” di Singapura berlaku secara spontan dan malah bukan pun diarahkan oleh Badan Bertindak yang diketuai oleh Dr Burhanuddin. Akibatnya 18 orang telah terbunuh dan 173 tercedera. Akibatnya juga seramai 778 telah ditangkap oleh penjajah termasuklah Dr Burhanuddin, 509 kemudiannya dibebaskan, 200 didakwa (dengan 25 bebas), 100 dihukum penjara dan 5 dijatuhkan hukuman mati (walaupun kemudiannya atas inisiatif Almarhum YTMTunku pada 25 Ogos 1951 hukuman ke atas kelima-lima ini diringankan kepada penjara seumur hidup).

Kita tidak perlu merusuh, berbunuhan, cukup atas kesedaran umat Islam khasnya mereka yang pada tangannya punya kuasa, perkenalkanlah undang-undang dan peraturan bagi menghalang sama-sekali kejaidan yang sama. Maruah dan harga diri umat Islam dan agamanya perlu dibela dan dipertahankan, jangan sampai tercetus suasana yang merugikan semua pihak. Cukuplah dengan satu “Natrah Riots”, segeralah bertindak.

2 comments:

Anonymous said...

Tapi kenna terima hakikat bahawa ramai mangsa-mangsa Serani terbunuh atau cederah parah akibat serangan ke atas mereka

Guys,
Those are innocent folks that have nothing to do with Bertha. It reflects very badly on Muslim communities
Is this Islam?

Anonymous said...

what about christianity looes74?

christians can commit all the injustice they want and run away with it.