Thursday, January 01, 2009

Inilah calon PAS untuk P39 Kuala Terengganu

Apabila saya meneliti amanat Tuan Guru Presiden yang disiarkan dalam laman web rasmi PR kecil P.39 Kuala Terengganu di http://prk036.pas.org.my saya dapat membayangkan betapa beratnya tanggungjawab Tuan Guru dalam membuat keputusan untuk memilih calon terbaik bagi PAS yang akan diisytiharkan malam ini. Dalam amanat itu beliau memetik firman Allah swt dalam surah as Saff 1-4:

"Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? (Itu) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan. Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berperang di jalan Nya dalam barisan yang teratur, mereka seakan-akan seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh."

(Inilah juga ayat yang beliau petik semasa Muktamar di Ipoh baru-baru ini)

Mengulas ayat berkenaan Tuan Guru menyebut:

Apabila Allah swt menurunkan ayat mewajibkan jihad, rupa-rupanya jihad ini bukan sahaja satu kewajipan, tetapi ianya penuh dengan cubaan dalam diri seseorang. Samada jihad di medan perang atau jihad di medan pilihanraya, berdakwah, ianya penuh dengn ujian dan cubaan. Merek yang berperang di Gaza, tidak putus-putus dihujani oleh roket dan peluru. Sehingga kini sudah hampir 400 orang mati syahid dan 1000 orang yang cedere.Setelah mereka dikepong beberapa bulan, mereka hadapai ujian dengan penuh semangat. Ada orang yang tahan dengan ujian kelaparan, kesusahan dan kesakitan. Makin sakit, makin lapar, makin ditentang oleh musuh, maka makin meninggi semangatnya. Ada yang tidak tahan dengan ujian-ujian ini, lalu mereka berundur.

Kadang-kadang, pejuang Islam ini diuji dengan cara menyedapkan, mengembirakan dan ujian perasaan yang ada di dalam hati. Kadangkala ada yang tidak tahan menghadapi ujian di dalam hati ini. Oleh itu, janganlah bercakap besar. Ini kerana akan tersungkur di tengah jalan.

Pemimpin nombor satu parti Islam yang saya kenali ini memang luar biasa personalitinya, setiap tutur kata dan hujahnya sentiasa sahaja bertaut dengan nas yang sentiasa tinggi dengan hikmah dan pengajaran. Walaupun beliau mungkin cuba digambarkan dengan serba keburukan dan kehodohan oleh pihak musuh namun sesiapa yang tahu dan mengenalinya, akan akur betapa mulia dan hebatnya akhlak dan ilmu beliau. Bertuahlah mereka yang berpemimpinkan seorang yang sedemikian rupa.

Kepada “bala tentera” PAS yang berada dan bakal berpengkalan di Kuala Terengganu sepanjang tempoh berkempen ini Tuan Guru menasihatkan:

Pertama, Mentaati kepada Allah s.w.t. Mentaati perintah semasa senang dan susah. Dalam setiap keadaan sama ada setuju atau tidak setuju, hendaklah mentaati arahan pimpinan. Bukan melihat kepada siapakah calon yang akan diletakkan nanti. "Kami dengar dan kami taat". Inilah yang Allah hendak membezakan perjuangan yang hak dan batil.

Kedua, sanggup menyumbangkan harta sama ada senang atau susah. Sekiranya tidak ada kewangan, sumbanglah dari segi fikiran, doa dan tenaga. Tidak kira apa sahaja sumbangan. PAS bukan perjuangan yang mengharapkan upah. Allah mengizinkan upah. Tetapi PAS tidak meletakkan upah sebagai matlamat. Tetapi upah untuk menguatkan tenaga dengan makanan demi menjalankan gerak kerja Islam. Sekiranya upah diletakkan satu matlamat, maka tidak ada beza dengan pihak lawan. Apabila kita meletakkan harga diri kepada keikhlasan, Allah akan tambah pertolongan dari NYA untuk memberi kemenangan kepada PAS. Ia merupakan satu hakikat dimana perjuangan menyuruh kepada kebaikan, mencegah kemungkaran ialah mendirikan kerajaan yang mendaulatkan syariat Allah.

Calon yang menang menjadi wakil rakyat untuk bersuara di parlimen. Membentuk akhlak dan menegakkan syariat Islam. Jihad yang paling afdhal ialah sanggup bercakap benar di hadapan kerajaan yang zalim. Ini merupakan hadith sohih.Kerja yang dilakukan dalam pilihanraya dan inginkan kemenangan merupakan satu perkara yang sangat penting. Jangan peduli kepada orang mencela kerana dengan mendapat celaan merupakan satu pahala.

"Demi sesungguhnya jika kamu dapat menarik seorang untuk mendapat hidayah Allah bersama Islam, ia merupakan lebih mahal daripada kenderaan yang paling mahal harganya." Pahala akan berpanjangan walaupun seseorang itu sudah meninggal dunia.

Zaman sekarang seperti berpegang agama ibarat berpegang bara api. Semua amalan ada feqah. Berpolitik pun ada feqahnya yakni faham ajaran Islam yang berkait dengan kerja yang kita buat. Hadapilah kerja dengan ikhlas supaya kita mendapat pertolongan dan keredhaan Allah. Allah itu Maha Besar, tidak ada yang lebih besar dari Allah s.w.t samada Barisan Nasional atau kuasa-kuasa besar dunia yang lain.

Dengan amanat yang penuh pengajaran dan makna ini saya sudah dapat meneka siapakah agaknya calon PAS yang bakal beliau umumkan malam ini, anda bagaimana?

Apa pun sebenarnya tidak perlulah disaat ini kita sibuk dengan teka-teki, yang penting pilihan yang terbaik antara yang baik-baik telah dibuat dan ianya akan diumumkan beberapa jam sahaja lagi. Bagi kita yang wala’ dan thiqah pada pemimpin, jadikanlah amanat Tuan Guru Presiden ini sebagai azimat perjuangan. Bekerjalah seolah kita semua calon-calon belaka, berikan sepenuh komitmen dan pengorbanan, dengan izin Allah keikhlasan kitya itu nanti bakal mencarkan kemenangan bermula di bumi Kuala Terengganu dan kemudian ke seluruh negara insyallah.

Saya mendapat tahu kem BN sudah mula gentar dan kecut perut mendengar desas-desus calon PAS yang bakal diumumkan malam ini.

Allahuakbar!!!

No comments: