Saturday, July 06, 2013

PAS jangan sekali-kali kalut (6/7/13)


Rata-rata hari ini PAS dilihat sebagai satu-satunya parti yang berjuang untuk menegak dan memartabatkan Islam dalam Negara. Saya masih ingat Tuan Guru Presiden PAS pernah berkata dewasa ini hanya PAS lah kekal sebagai satu-satunya parti yang memperjuangkan Islam di Malaysia, tidak seperti Negara Islam lain dimana dalam sebuah Negara hadir terlalu banyak parti Islam sehingga menimbulkan kekalutan, perbalahan dan malah sehingga melengahkan lagi kemenagan Islam.
Sesunggunya struktur parti PAS yang lengkap tersusun dengan Majlis Syura Ulamaknya sebagai badan yang menghurai, menjelas dan mentafsir dasar PAS selain Dewan Ulamak dan penyertaan berbagai golongan sebagai ahli, PAS dilihat dan diterima sebagai sebuah parti politik Islam yang sempurna.

Kerana itu masyarakat mengharapkan dalam isu-isu yang melibatkan Islam, PAS perlulah sentiasa kehadapan. PAS perlu konsisten berpegang pada Islam dan sentiasa berdakwah memahamkan masyarakat samada Islam mahupun yang bukan Islam berhubung Islam itu sendiri.
Oleh itu dalam persoalan Islam khasnya yang berkaitan dengan hukum-hakam biarlah PAS sentiasa dilihat bersatu dalam memberi dan menyatakan pendirian serta mempertahankannya. Jika dalam hal prinsip seumpama ini ada pelbagai pandangan dan malah seakan wujud konflik pula antara pihak yang lebih berwibawa mengeluarkan pandangan dengan pihak yang sepatutnya akur, maka PAS walaupun hanya satu parti yang memperjuangkan Islam di Malaysia, akan kelihatan kalut dan berserabut.

Saya ambil contoh isu Rang Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 2013 yang ditarik balik atas arahan kabinet baru-baru ini. Rang Undang-undang berkenaan menyentuh isu status agama anak dalam kes ibu atau bapa memeluk agama Islam.
Setakat ini dua pemimpin PAS iaitu Ketua Dewan Ulamak Pusat dan seorang pemimpin PAS Pusat telah mengeluarkan kenyataan dan ulasan. Ketua Dewan Ulamak PAS dilaporkan berkata bahawa undang-undang syariah sepatutnya dijadikan rujukan dalam rang undang-undang ini dan menurut syarak kata beliau anak-anak yang belum baligh akan mengikut agama bapanya apabila memeluk Islam.

Biarlah PAS terbit dengan pendirian yang tetap dan bertepatan dengan syarak kerana ratusan ribu ahlinya insyallah akan mempertahankan pendirian itu demi membela dan mendaulatkan Islam.
Saya sedih apabila laman-laman portal berita alternatif contohnya Malaysian Insider di http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/syariah-law-takes-priority-in-unilateral-conversion-issue-says-pas-ulama-chief/  mengangkat kenyataan Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat dan kemudian seolah cuba melagakan dan membuka pintu komen untuk mengkritik dan merendah serta mempersenda Islam.

Ulasan ikhlas menyatakan pendirian Islam menjadi bahan maki hamun yang datang dari entah manusia jenis apa.
Ini baru satu isu, saya percaya mendatang nanti akan banyak lagi isu dan cabaran.Kesimpulannya PAS mesti pantas beri rekasi dan reaksi itu wajib didokong oleh kesemua pimpinan dan ahli demi mencerminkan kesatuan jamaah dan fikrah.

 

 

1 comment:

Anonymous said...

selalu berwaspada dengan musuh Islam dan tetap teguh mempertahankan prinsip Islam kita bukan duduk dinegara kafir kita duduk dalam negara yang dikatakan Islam