Wednesday, July 24, 2013

Kalau 16:16 mengapa tidak Hadi? (24/7/13)


Hakikatnya “hung parliament” atau “dewan tergantung” terjadi apabila tidak ada satu parti yang memiliki majoriti mudah dalam dewan berkenaan. Apa yang akan berlaku berikutan PRK Kuala Besut kiranya PAS ditakdirkan menang adalah satu contoh “hidup” ianya berlaku di Malaysia.
Kiranya PAS menang kedudukan DUN di Terengganu akan menjadi BN 16 dan Pakatan Rakyat 16 (PAS 15 PKR 1) maka berlakulah suasana “hung parliament”. Apa yang akan terjadi jika 16:16 begitu?

Ada yang berpandangan BN tetap membentuk kerajaan kerana Speaker Dewan dari BN sudah mesti mengundi memberikan kelebihan 1 undi buat BN untuk terus memegang jawatan MB dan menerajui kerajaan.
Ada pula yang mengatakan jawatan speaker yang dilantik oleh kerajaan terdahulu (sebelum terjadi 16:16) itu dengan sendirinya terbatal oleh kerana BN tidak lagi memiliki kelebihan di Dewan. Bermakna dalam suasana 16:16, MB baru perlu dilantik, namanya dicalonkan, diperkenankan oleh Tuanku Sultan kemudian di undi di Dewan bagi membuktikan ia “command” atau menguasai sokongan majoriti ahli dewan. Jika hanya 16 menyokong dan 16 menentang, maka calon itu gagal dan nama baru perlu dikemukakan.

Sudah pasti ia mengambil proses masa kerana apa pun Dewan perlu merestui perlantikannya.

Bagaimana dengan jawatan Speaker? Oleh kerana jawatan itu kosong kerana terbatal maka hanya setelah MB baru dilantik barulah calon Spekaer boleh dikemukakan untuk persetujuan Dewan.
Lalu apa akan terjadi kalau masing-masing BN dan PR tidak dapat restu lantaran keadaan “hung parliament” atau 16:16 tadi?

Di sinilah saya bersetuju dengan pandangan Dr Aziz Bari:
Abdul Aziz berkata, mengikut pertuntukan perlembagaan negeri, yang serupa dengan peruntukan  dalam perlembagaan persekutuan, perkara itu tertakluk bawah budi bicara Sultan.

Katanya di Terengganu, seperti juga negeri lain di Malaysia dan negara-negara Komanwel, Sultan boleh melantik seseorang yang dirasakan mendapat sokongan paling banyak dalam Dewan.
"Sekiranya Sultan tidak pasti, maka saya fikir baginda boleh membubarkan Dewan agar satu pilihan raya baru boleh diadakan.

“Ini untuk membolehkan rakyat membuat keputusan dan bukannya baginda. Dari sudut monarki sebagai simbol perpaduan yang perlu berada lebih tinggi dari parti politik, mungkin ia pilihan yang lebih baik,” katanya kepada Malaysiakini.
Isunya kita tahu jika BN, maka mereka akan mengemukakan nama Datuk Ahmad Said untuk kekal sebagai MB dan pastilah sepatutnya PR menolak untuk mengambil kesempatan dari kedudukan 16:16 itu. Jika peluang atau giliran diberikan kepada PR pula untuk mengemukakan calon bagaimana?

Kerana itulah juga saya bersetuju dengan Dewan Ulamak PAS Pusat apabila Setiausa Dewan Ulamak Pusat YB Dr Khairuddin menyebut bahawa Dewan Ulamak Pusat bersetuju kiranya PAS diberi peluang mencalonkan MB maka Presiden PAS Dato Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang lah yang paling sesuai dicalonkan.
Memang sebelum ini Tuan Guru ada menyatakan yang beliau tidak berhajat untuk menjadi MB, begitulah akhlak pemimpin Islam, tidak meminta-minta jawatan tetapi hakikatnya kiranya PAS diberi peluang mengemukakan calon, memang nama beliaulah yang paling layak sebagai ADUN dan pemimpin nombor satu dalam jamaah, tamabahan pernah berpengalaman sepenggal dalam jawatan berkenaan.

Jadi saya tidak nampak salah silapnya kenyataan Dewan Ulamak PAS Pusat itu. Tetapi mungkin ada yang lebih nampak, maka mohon diperjelaskanlah mengapa ianya salah dan silap.
Apa pun kesemuanya tertakluk kepada keputusan PRK itu malam ini. Dan apa pun saya rasa kenyataan Dewan Ulamak Pusat itu perlu dihadam dan difahamkan, kerana apabila diberi peluang dan mempunyai peluang tiada sebab PAS tidak wajar naik ke atas memimpin ummah. Wallahualam.

No comments: