Saturday, January 08, 2005

SATU LAGI SKANDAL PPRT

Bunyinya PROJEK PERUMAHAN RAKYAT TERMISKIN, namun perlaksanaannya sejak dahulu sehingga kini tidak pernah sunyi dari skandal dan penyelewengan.

Terkini adalah pendedahan yang dibuat oleh seorang Jurukur Bahan (QS) yang menulis di dalam ruangan FORUM UTUSAN MALAYSIA. Beliau yang hanya mahu dikenali sebagai NR mendakwa bahawa terdapat penyelewengan dalam pembinaan projek PPRT di kawasan Sungai Mati, Muar Johor.

Pertama, menurut beliau ianya tidak selamat kerana projek rumah tersebut tidak memnpunyai tiang konkrit, rasuk tanah dan rasuk bumbung. Keduanya menurut anggaran beliau rumah yang sepatutnya bernilai RM10,000 sebuah hanya dibina sekitar RM5,000 ke RM6,000 sahaja, iaitu jauh di bawah kos yang sepatutnya.

Bagaimana pihak Kementerian berkenaan boleh mengizinkan perkara ini berlaku? Sejak zaman Annuar Musa lagi nampaknya mereka yang duduk di kerusi Menteri ini tidak pernah sunyi dari skandal demi skandal.

Hari ini akhbar UTUSAN memuatkan komen Ahli Parlimen JB Shahrir Samad berhubung isu ini. Shahrir yang juga Presiden BBC kesal terhadap dakwaan ini dan meminta supaya penyiasata segera dibuat. Demikian juga Naib Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin turut terperanjat dengan pendedahan ini. Beliau juga berharap agar siasatan segera yang telus diadakan dan kontraktor berkenaan jika bersalah disenarai hitamkan.

Bunyinya sama saja. Bila ada skandal maka akan adalah kumpulan dalam Umno sendiri yang buat bising. Namun lazimnya setelah beberapa ketika berlalu maka isu sebesar mana pun sekadar akan disapu ke bawah permaidanai.

Cotohnya pada tahun 2000 Ketua Audit Negara pernah melaporkan bahwa terdapat 94 penerima bantuan PPRT di 5 buah negeri sebenarnya tidak tersenarai dalam Daftar Rakyat Termisikin bermakna mereka ini berkemampuan dan ada diantaranya sudah memiliki rumah dan kenderaan sendiri namun terus diberikan rumah di bawah projek PPRT!

Selepas itu pada bulan Oktober 2001 Azmi Khalid pernah membuat laporan polis dan BPR berkenaan penyelewengan dana PPRT berjumlah RM47 juta yang dilakukan semasa Annuar Musa adalah Menteri Pembangunan Luar Bandar. Annuar Musa kini dilantik Pak Lah sebagai Ketua Perhubungan Umno Kelantan dan duduk sebagai Ketua Pembangkan di DUN Kelantan.

Demikianlah alkisahnya skandal demi skandal yang melibatkan PPRT.

Anehnya wang yang septutunya diperuntukkan kepada warga termiskin pun tergamak dieksploitasi dan diselewengkan oleh pimpinan Umno,bayangkanlah wang lain yang diamanahkan oleh rakyat kepada mereka?

Benarlah apabila orang berkata sesungguhnya budaya politik wang yang menular dalam Umno itu kini telah sebati dan menjadi adapt biasa dalam kerajaan yang diterajui Umno.

Menteri Pembangunan Luar kini adalah Aziz Samsuddin, konspirator nombor wahid dalam kes DSAI. Tak kan sekadar melalak dalam akhbar sahaja. Shahrir dan Kahiry septutnya bertindak buat laporan polis dan BPR. Dan Pak Lah pula sebagai kononnya juara anti rasuah sepatutnya menggantung menteri berkenaan dan para pegawai dan ahli mpolitik yang terlibat sehingga selesai penyiasatan.

Kalau sekadar hangat-hangat tahi ayam, alamat makin sengsara nasib dan masa depan warga termiskin di Negara kita.

No comments: