Wednesday, January 05, 2005

BANDA ACEH:
PEMUDA UMNO MASIH TERCUNGAP-CUNGAP

Semalam rombongan Pemuda Umno dan Pemuda PAS bertembung di Pelabuhan Kelang apabila kedua-dua pihak berada di sana untuk mengirim bantuan kemanusiaan melalui KD Mahawangsa yang dijadualkan berlepas ke Banda Aceh lewat petang ini.

Khairy Jamaluddin dan Salahuddin Ayub bersalaman dan kemudiannya berpisah setelah menyerahkan bantuan masing-masing mewakili parti masing-masing.



Khairy semasa di sana sebagaimana dilaporkan oleh THE SUN berkata Pemuda Umno akan menghantar FACT FINDING team seramai 10 orang ke Aceh untuk mengkaji keperluan mangsa tsunami di sana.

We want to find out what they really need because we dont want to give items that they already have.

10 orang itu kata Khairy akan dikenal-pasti dan dijangka berlepas ke Aceh kira-kira seminggu dua lagi.

PAS yang dhaif dan serba kekurangan dijangka menghantar rombongan perubatan kedua hari ini setelah misi yang pertama diketuai oleh Dr Syed Azman berlepas sejurus selepas kejadian. UMNO yang serba lengkap, gagah dan perkasa baru mahu mengenal pasti 10 orang dari kalangan mereka yang mahu ke sana. Kalau dah kenal kemudian kira-kira 14 hari pula lagi baru akan dihantar. Nanti berada di sana tak tahu berapa lama pula, barulah kemudian pulang ke tanah air untuk beri taklimat, pasti memakan masa yang panjang.

Di sana sebagaimana yang dilaporkan oleh misi pertama PAS termasuklah wakil CNN sendiri, tidak ada hotel antarabangsa, tidak ada pusat hiburan. Yang ada cuma bau mayat dan sisa bangunan dan rumah yang telah ranap. Tidur di lantai, makan-minum tidak sempurna, barangkali kerana itulah Pemuda Umno perlu mengambil masa yang lama sebelum bertindak sedangkan orang-lain telah bergegas ke sana.

Kalau demikianlah caranya lebih baik Pemuda Umno bantu rakyat Malaysia yang terjejas sahaja, keperluan mereka pun masih banyak belum mencukupi, kerana kalau terlalu lambat hendak membuat keputusan takut jadi bagai lebai malang, sana tak dapat sini pun tergadai.

No comments: