Friday, January 07, 2005

RTM RUGI MENTERI MENGELUH

Menurut laporan BERNAMA hari ini Menteri Penerangan Kadir Sheikh Fadzir mengadu bahawa pendapatan RTM melalui iklan berada ditahap yang paling membimbangkan. Tambah beliau pendapatan dari iklan bagi stesyen radio swasta lebih baik dari pendapatan kedua-dua RTM1 dan 2.

Kata beliau lagi RTM dijangka dapat memperbaiki kedudukan ini sekiranya rancangan-rancagannya mampu menarik lebih ramai penonton dan sekaligus memperolehi tempahan iklan yang lebih dari syarikat-syarikat swasta.

Mengapa jadi begini? Itu Pak Menteri tidaklah pula jelaskan secara terperinci. Berapa banyak kerugian yang ditanggung? Juga Pak Menteri tak ulas panjang lebar?

Yang jelasnya siaran di RTM yang TOTALLY berat sebelah, memuji dan memuja parti pemerintah dan kerajaan sehingga melangit tingginya memang tidak digemari rakyat. Apa pun siaran yang diterbitkannya sentiasa tidak lari dari agenda mengampu. Pastinya laporannya tidak pernah objektif.

Memang RTM perlu memilih satu antara dua samada mahu kekal sebagai lidah dan suara parti pemerintah dan pemimpinnya semata-mata ataupun mahu menjadi lebih objektif dan menyalurkan sumber dan maklumat seperti BBC, CNN dan Al Jazeera. Saya difahamkan sehingga drama swasta yang disiarkan oleh RTM pun hanya diberi kepada penerbit-penerbit kroni pihak tertentu, lantaran itu kualitinya tidak menentu, hambar dan tidak ditonton orang.

Siaran Debat Perdana baru-baru ini adalah satu contoh dimana RTM boleh dilihat bersikap terbuka dengan membenarkan suara semua pihak didengari. Kenapa tidak siarkan pula persidangan Parlimen secara langsung, berikan liputan berita yang adil, benarkan semua pihak yang mampu untuk menerbitkan drama swasta masing-masing ikut citarasa semasa barulah ada perubahan sikit.

Rakyat dah mual dan muak dengan siaran umpama Salam Pantai Timur, Bicara Islam (yang cuma menonjolkan ustaz-ustaz cari makan), Selamat Pagi Malaysia dan sebagainya yang hanya pandai mengipas pihak atasan tanpa ada ruang untuk menyalurkan luahan hati rakyat yang sebenar.

Selagi RTM dan Pak Menteri berada ditakok lama, yakinlah selagi itu pendapatan dari iklan untuk RTM akan terus merosot dan menjunam jatuh.


No comments: