Thursday, January 06, 2005

BILA BALA TIDAK MEMBERI PENGAJARAN

Sebagaimana yang saya laporkan dalam BLOG ini beberapa hari lalu di bawah tajuk:

IKTIBAR TSUNAMI MAKSIAT TERUS BERJALAN

dimana seramai 400 orang pengunjung kelab malam Techno Discotheque di Bandar Sri Damansara telah ditahan pada jam 3.00 pagi bersuka ria meraikan sambutan kemunculan tahun baru 2005 dalam keadaan mabuk dan khayal.

Terbaru menurut laman web THE STAR seramai 116 telah diseret ke mahkamah majistret Petaling Jaya pagi tadi dan didakwa di bawah seksyen 15 (1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang jika didapati bersalah boleh dihukum penjara maksima 2 tahun penjara ataupun denda RM5,000.

Antara yang didakwa termasuklah seorang anggota polis dan seorang anggota tentera serta 7 warga asing.

Ini membuktikan tidak ramai yang sebenarnya mengambil iktibar dari malapetaka Tsunami yang berlaku baru-baru ini. Adalah macam terkejut bila lihat gambar di TV dan akhbar, satu dua hari berdukacita namun setelah hari demi hari berlalu, segalanya beransur dilupakan.

Mabuk dan menyalahguna dadah barangkali cuma isu kecil bagi Malaysia. Murka Allah pun hanya kena orang yang susah di Aceh dan persisir pantai Semenanjung, Lembah Kelang jauh lagi. Inilah lebih kurang kata-kata yang sama diucapkan oleh anakanda Nabi Noh apabila dipelawa oleh ayahnya untuk naik ke bahtera Baginda. Akhirnya anaknya terkorban ditenggelami tsunami ketika itu. Insaflah…

No comments: