Kontroversi botol mineral yang memperagakan gambar berhala “Lord Murugan” bersebelahan dengan
logo “Halal” baru-baru ini telah pun tamat apabila syarikat pengilang telah
bersetuju menarik balik kesemua botol-botol air berkenaan.
Walaupun pihak syarikat menjelaskan bahawa tujuan asal
mereka adalah mempromosi tapak-tapak pelancongan sempena Tahun Melawat Malaysia
2014, dan pemilihan berhala “Lord Murugan” itu adalah bagi memperkenalkan Batu
Caves sebagai pusat pelancongan, namun pemaparan secara menonjol gambar berhala
berkenaan membangkitkan ketidakselesaan khasnya dikalangan masyarakat Islam
yang telah disuarakan oleh beberapa NGO Islam.
Syukurlah pihak syarikat akur dengan bantahan yang
dikemukakan sekaligus meredakan keadaan.
Walaubagaimanpun saya sungguh tidak selesa apabila beberapa
pihak khasnya rakan-rakan kita yang bukan Islam yang telah melihat kontroversi
berkenaan sebagai keterlaluan seakan penganut Islam di Malaysia ini
berlebih-lebihan sensitivitinya. Mereka turut memperlekehkan isu “halal”
sehingga menjadikan ia sebagai bahan lawak dan senda gurau.
Selesai isu ini, tetapi komentar yang masih
dipanjang-panjang bagi saya masih mengipas api ketegangan walaupun ia kononnya
dibuat dalam bentuk senda dan lawak.
Mereka melihat melogokan “halal” botol air mineral sebagai
sesuatu yang jenaka. Bagi pemahaman mereka “halal” yang telah diindustrikan
dalam Negara kita hanya melibatkan makanan khususnya daging dan sembelihan.
Apabila air mineral juga membawa logo “halal” bagi mereka ini sesuatu yang
lucu.
Ini termasuklah pimpinan politik parti tertentu dan hari ini
Dorairaj Nadason dalam ruangan “Why Not?” nya dalam akhbar harian Inggeris The
Star
http://www.thestar.com.my/Opinion/Columnists/Why-Not/Profile/Articles/2014/11/14/Stop-the-fuss-do-a-good-deed-instead/turut mempertikaikannya.
“In the first place why does a mineral water bottle need a
halal logo? Is there non-halal mineral water?
(Pada asalnya mengapa perlu
botol air mineral diberikan logo halal? Adakah (di sana) air mineral
yang tidak halal?)
Secara profesionalnya, inilah contoh seorang penulis yang
menulis dalam akhbar saluran perdana (yang dibaca merata pelusuk Negara) namun
beliau sendiri tidak faham akan isu yang dileterkannya.
Beliau mahu menulis berkenaan isu “halal” tetapi dalam waktu
yang sama beliau tidak maklum dan tidak tahu bahawa proses halal di Malaysia
kini sudah menjadi satu industri. Agaknya yang beliau tahu tentang halal adalah
makanan dan sembelihan, daging khinzir tidak halal, lembu dan kambing yang
disembelih menurut ajaran Islam halal, mungkin setakat tu sahaja pemahaman
beliau.
Malu pada akhbar besar yang beliau wakili.
Jika Nadason mengambil sedikit masa meluncuri internet untuk
memahami darihal proses logo “halal” di Malaysia, beliau mungkin akan ada sedikit
maklumat bahawa ia hari ini sudah menjadi industri dan tidak terbatas pada
pemahaman cetek beliau itu.
Berikut saya paparkan penjelasan yang boleh diperolehi
berkenaan logo “halal” berkenaan.
Dan sudah pasti bagi penggiat industri (samada dimiliki
orang Islam atau bukan Islam atau kedua-duanya) kiranya produk mereka punya
logo ini, ia boleh dipasarkan kepada ramai, bukan hanya dalam Negara malah
diperingkat antarabangsa.
Kerana itu produk halal Malaysia hari ini diterima dan
diekspot ke Negara luar, aduhai siapa yang kolot Nadason atau siapa?
Bagi umat Islam produk yang punya logo “halal” memberikan
mereka jaminan bahawa ianya boleh digunakan atau dimakan tanpa syak dan
was-was. Manakala bagi yang bukan Islam, logo ini memberi manfaat kepada
mereka, dalam erti kata mereka diyakinkan bahawa ianya bersih dan tidak
memudaratkan kesihatan.
Jangan persendakan apa yang ada tanpa ilmu, “to put it short
and simple”, kepada Nadason dan ahli-ahli politik lain yang celupar mulut tanpa
usul periksa.
Isu ini telah pun tamat dan menjadi iktibar buat semua,
jangan nyalakan lagi api yang telah padam.
1 comment:
sampai bila bila pun akan ada puak yang sengaja nak mencari pasai dengan orang Islam.berhati hati.
Post a Comment