Sunday, February 01, 2009

Biar Muhyuddin seorang berteduh bawah pokok “hampir mati”

Naib Presiden Umno Muhyuddin Yassin terkilan apabila Tok Guru Nik Abd Aziz mengeluarkan kenyataan baru-baru ini menganggap yang Umno bagikan pokok yang “hampir mati”. Kata Muhyuddin dari Tawau sebentar tadi:

Setiap pertubuhan politik ada musimnya. Pas pun begitu, Umno pun begitu juga. Ada waktu kita berada dalam keadaan yang kukuh, kadang-kadang kita menghadapi masalah.

Tapi Muhyuddin enggan mengalah apabila beliau menambah:

Tidak apalah, itu pandangan beliau. Bagi kami, Umno merupakan sebuah parti yang sudah lama tertubuh dan kita masih mempunyai ahli lebih daripada tiga juta orang. Kalau dilihat dari sudut itu kita merupakan pertubuhan politik yang terbesar.

Memang kenyataan Tok Guru itu nampak macam kasar, tetapi kalau diamati secara teliti ia sebenarnya lembut dan seakan cuba memberi harapan baru kepada Umno. Tok Guru kata Umno bagaikan pokok yang “hampir mati”, maknanya belum mati lagi. Ada harapan untuk hidup, soalnya bagaimana?







Agaknya kerana itulah dalam akhbar Sinar Harian hari ini Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa terbit di muka hadapan mengalu-alukan pemimpin Umno yang mahu bersama dengan PAS (ekoran cadangan ahli parlimen Kulim Bandar Baharu, Zulkifli Nordin). Bermakna pokok yang ada sudah hampir mati, tetapi ahli memang masih ramai, oleh itu saranan pimpinan PAS jangan lagi berteduh di bawah atau bergayut pada pokok yang sedemikian rupa. Bahaya, berbagai risikonya. Harapan yang tinggal nun pohon rendang PAS sedang menunggu, ayuh kita ke sana.

Kalau Muhyuddin rasa tersentuh dan terkilan, tak mengapalah, maklum beliau bakal dinobatkan sebagai orang nombor dua pokok “hampir mati” itu, tetapi yang lain-lain bagaimana? Biarkan Muhyuddin seorang beteduh di bawah atau bergayut pada pokok hampir mati itu, silap hari terhempap ia olehnya, padan muka. Yang lain jangan cari penyakit!

1 comment:

Anonymous said...

blog ni bagus

m