Sunday, February 24, 2013

PRU13: Bekerjalah kerana Allah swt (24/2/13)


Tarikh pilihanraya umum ke 13 semakin dekat, itu sudah pasti. Diperingkat ini sudah tiada lagi teka-teki kerana usia Parlimen pun sudah sampai ke maghribnya.
Jelasnya mana-mana pihak yang belum bersedia, tidak kemas jenteranya atau baru mahu mengenal-pasti pekerja untuk membina jenteranya, ialah akan ketnggalan corot dan berkemungkinan gagal.

Diperingkat ini semua pihak sudah semestinya telah hampir selesai mengenal-pasti calon, selesai menyediakan ongkos untuk bertempur dan yang paling penting selesai dalam kerja mengkaji, mencula daftar pengundi diperingkat masing-masing. Agar apabila sahaja diumumkan tarikh pembubaran parlimen, semua peringkat jentera telah “full speed”.
Satu malapetaka pilihanraya, dipihak mana pun, adalah apabila calon dirahsiakan pada jentera sehinggalah keperingkat aklhir, terkadang di “parachute” kan disaat-saat akhir, dalam keadaan jentera di bawah tidak tahu menahu, sedar-sedar “berdepak” jatuh di atas bumi mereka! Bayangkanlah kegawatannya. Ada kalanya jentera sneak perut, tak senang mahu menerima, ringkasnya calon yang diturunkan tidak senang “dijual”. Tambahan jentera bawah sebenarnya telah pun ada calon mereka.

Ketika itu demamlah pihak berkenaan. Sabotaj, ya jentera sendiri akan ditebuk dan digodam angkara tak berpuas hati. Ini pernah berlaku bukan hanya  pada Umno, malah parti lain pun termasuk PAS.
Moralnya di sini, sepatutnya belajarlah dari kelemahan yang dulu, kini sudah masuk 13 kali dah berpilihanraya. Kalau kira pilihanraya Persekutuan tahun 199 bagi PAS dan Umno dah 14 kali berpilihanraya!

Lazimnya apabila keputusan pilihanraya telah diketahui, pihak yang tidak berpuas hati, biasanya yang kalah (yang memang pun ada juga tapi taklah seghairah) akan melakukan “post mortem” sendiri. Dibedahnya pilihanraya yang telah “mayat” itu, diteropong, dikaji , diselidik segala kelemahan dan punca yang ada untuk mencari sebab musabab dan terbit dengan cadangan dan ketetapan pembaikian.
Umno dan PAS sudah pasti telah banyak penemuan “post mortem” nya.

Jangan “post mortem” tinggal “post mortem”, campak sahaja ketepi atau dilupakan, lalu berulanglah kesilapan yang lampau kesalahan dan kelemahan 1955, 1959, 1964, 1969, 1974, 1978, 1982, 1986, 1990, 1995, 1999, 2004, 2008….
PAS dalam hal ini perlu telah gelidah semua post mortem ini dan jadikan pengajaran dan iktibar dalam menghadapi PRU ke 13 nanti.

Petugas pilihanraya tidak “friendly”, bengis, PACA tidak terlatih, tak datang kerja, poster turun lambat…..dari sekecil-kecilnya sehinggalah calon tidak “sellable” dan malah pemimpin tertinggi keluar “statement” bercelaru, terkadang bertelagah antara kawan…..”dinosaur”, “ubat lupus tarikh”…..ini semua tak silap saya semuanya pernah menjadi penemuan “post mortem”, kalau tak dijadikan iktibar kali ini pasti kita akan mengulangi kekecewaan yang lalu.
Diperingkat ini jangan sekali-kali putus hubungan dan talian dengan Allah swt. Allah hanya akan menolong mereka yang ikhlas menolong Allah swt. Jangan bongkak, jangan sombong, banyakkan amal, pelihara akhlak.

Kalau ditahap ini masih berbalah tentang calon, tentang jentera, tentang siapa mahu jadi Menteri, MB, EXCO…..awas kita berkemungkinan kecewa nanti.
PAS adalah parti yang memperjuangkan Islam. Adden inilah yang ditegakkan oleh mereka yang mendahului kita pada tahun 50an, 60an, 70an sehinggalah sekarang ini. Jangan lari darinya. Kalau ikhlas terus ertindak atas landasan ini tidak ada sebab Allah tidak memberikan kemenangan. Bekerjalah kerana Allah swt.

No comments: