Tuesday, February 12, 2013

Biarkan Yong Teck Lee (12/2/13)


Saya menelaah dengan penuh kebimbangan kenyataan Presiden SAPP sebuah parti politik di Sabah, Yong Teck Lee. Yong bekas Ketua Menteri Sabah dilaporkan berkata bahawa keutamaan parti beliau adalah berjuang menuntut autonomi bagi negeri Sabah. Beliau mahukan segala urusan dan pentadbiran Sabah di putuskan sepenuhnya oleh kerajaan negeri Sabah dan bukannya dari KL (atau Putrajaya).
Kenyataan ini beliau keluarkan ekoran tarik-tali antara parti beliau dan Pakatan Rakyat bagi menghadapi PRU ke 13 di Sabah. Dahulunya SAPP berada di bawah payung BN.

Ternyata Yong memiliki agenda yang tidak sihat dalam ememupuk perpaduan nasional khasnya sesame kita semua rakyat Malaysia. Bayangkan jika idea ini juga mahu diterapkan di Perlis. Kelantan, Pulau Pinang, Johor dan seumpamanya.
Mungkin tuntutan Yong ini tidak bertentangan dengan amalan demokrasi, tetapi sebagai rakyat Malaysia yang percaya pada sistem Federalisama yang telah berdekad-dekad kita semua dakapi dan terima dengan harmonis, sudah pasti ianya tidak dapat diterima.

Mana hilangnya semangat toleransi, integrasi yang telah sekian lama kita perjuangan bersama. Berjuang untuk kepentingan anak negeri di Sabah, mahukan pembangunan seimbang antara Sabah dan Semenanjung Malaysia, pembahagian ekonomi yang seimbang mungkin berasas tetapi autonomi ini sesuatu yang hanya diperjuangkan oleh mereka yang telah didiskriminasi secara total, ditekan sebagaimana di Selatan Filipina atau Thai.
Kesimpulannya tidak payahlah mana-mana pihak termasuk PR berunding dengan mereka yang seumpama ini, ianya bakal merugikan dan tidak dapat diterima rakyat jelata.

Biarlah Yong dan kuncu-kuncunya bermimpi di siang hari dengan agenda mereka itu. SAPP pun sebenarnya sudah semakin pudar dan hilang pengaruh di Sabah, biarlah Yong dengan labu-labunya.

No comments: