Thursday, August 19, 2010

Syabas ahli-ahli kariah PJS

Akhirnya Najib Tun Razak yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor tak jadi datang ke Majid Nurul Ehsan, Taman Medan, PJS. Akibat tentangan kuat dari ahli-ahli kariah khasnya Nazir dan SU Masjid majlis berbuka puasa bersama Najib itu, anjuran Umno Selangor terpaksa dipindahkan pada saat-saat akhir dari Masjid berkenaan ke tapak letak kereta berhadapan Masjid as Salam di Taman Sri Manja juga di PJS.

Panas telinga dengar tazkirah?

Itu pun pihak penganjur masih dengan bongkak menaikkan sepanduk dan kain rentang parti bagi menyambut kedatangan pemimpin mereka itu tanpa kebenaran mana-mana pihak. Negeri ini kan ada peraturan, ikutlah peraturan. Akhirnya pihak penguatkuasa Majlis Bandaraya PJ (MBPJ) telah bertindak menurunkan bendera dan kain rentang mereka itu.

Bukankah majlis ini sudah dipersetujuidianjurkan oleh pihak Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS)? Bukankah antara syaratnya tidak dibenarkan sebarang bendera atau kain rentang parti politik dinaikkan? Kerajaan negeri menghormati hak PM untuk turun berjumpa rakyatnya, tetapi apabila turun ke negeri ini,maka undang-undang dan peraturan negeri perlulah dipatuhi dan turut dihormati.

Kalau ikut nafsu Noh Omar dan Khir Toyo memanglah begitu.

Akhirnya kerana tidak menghormati undang-undang dan peraturan yang diguna-pakai mereka sendiri menjadi susah.

Kedatangan Najib dan majlis berbuka puasa diadakan juga di bawah khemah di tapak letak kereta itu. Segala ucapan dan majlis bantuan diadakan di bawah khemah dan tidak di masjid, kerana mereka tahu jika buat di masjid sudah pasti mereka perlu patuhi peraturan yang dikenakan Jawatankuasa Masjid.

Akhirnya mereka sekadar bersolat di masjid. Itupun terpaksa mendengar tazkirah pula oleh penceramah jemputan masjid. Khabarnya Najib tidak tinggal untuk dengar tazkirah sebaliknya angkat kaki dan pulang ke Putrajaya.

Syabas diucapkan kepada ahli-ahli kariah kedua-dua masjid kerana berjaya menyekat masjid dari digunakan sebagai gelanggang politik oleh mereka-mereka yang “desperado” di Selangor ini. Syabas juga kepada ahli majlis yang bertindak menurut peraturan walaupun terhadap majlis PM!

Sesungguhnya peraturan yang ada bukannya menghalang sekadar majlis kibar bendera dan naikkan kain rentang, tetapi perlulah dipatuhi. Proses kelulusan dan kebenaran perlu dilalui walaupun ke atas siapa tanpa memilih bulu. Kalau dulu semasa BN ada arahan mengharamkan terus permohonan dari parti pembangkang tetapi kerajaan sekarang beri kelonggaran, syaratnya patuhilah proses yang ada.

Syabas sekali lagi semua pihak yang berani mempertahankan kebenaran di PJS……kita tunggu nasib Pengarah JAIS.

5 comments:

lan said...

apa agaknya nasib KP JAIS eh?

sunsnake@budakbalun said...

hebat kariah masjid tuh!
Allahuakbar!

Anonymous said...

salam..izinkan saya copy paste artikel pasal masjid nurul ehsan ni..tempat saya gak tu..hehe..

Nor Azman bin Sukerman said...

Assalamu alaikum. Saya juga nak mita izin untuk copy dan paste ke blog saya. Saya benar-benar berbangga dengan koriah tersebut kerana mereka berani walau pun dengan sang pemerintah. Rasanya (mungkin saya terlepas pandang dan kalau silap sila betulkan) peristiwa ini adalah peristiwa pertama di selangor dan mungkin di Malaysia. Kelantan, Trengganu dan Kedah pun saya tak pernah dengar cerita seperti ini. Tahniah Selangor. Kita lambat menang berbanding dengan Kelantan tapi sekali menang kita akan pertahankan maruah kita walau apa sekali pun keadaannya. Sekali lagi tahniah.

Anonymous said...

kah..kah..aaka..kaha..piem 1 mongolia lari ka? panas telinga, panas bontot, panas semua ka? kah..kah..kah..kah..blk buat strategi lah tu????kakakak!