(Menjawab tuduhan liar Zaid
Ibrahim)
Rang Undang-undang Persendirian
dari Ahli Parlimen Marang, Dato Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang yang memohon
untuk meminda Akta 355, Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) dijangka
dibentangkan sebelum sidang Dewan Rakyat berakhir pada 24 November ini
sekiranya diberi kesempatan.
Adapun Rang Undang-undang itu
bermaksud meminda Akta 355 dengan:-
i. menggantikan seksyen 2 di
dalam akta berkenaan dengan:
“2. Mahkamah Syariah akan mempunyai kuasa ke atas seseorang penganut
agama Islam dan di dalam hal-hal kesalahan di bawah perkara-perkara yang
disenaraikan di dalam Butiran 1 Senarai Negeri di bawah Jadual Kesembilan
Undang-undang Persekutuan” dan
ii. memasukkan selepas seksyen 2
dengan seksyen berikut:
“2A. Dalam menjalankan undang-undang jenayah di bawah Seksyen 2
Mahkamah Syariah berhak menjatuhkan hukuman yang dibenarkan oleh
undang-undang syariah berkaitan hal-hal kesalahan yang disenaraikan di
bawah seksyen yang disebutkan di atas, selain dari hukuman mati.”
Sesungguhnya Akta 355 ini adalah
berkenaan urusan dan pentadbiran Mahkamah Syariah di negeri-negeri seluruh
Malaysia. Undang-undang Syariah yang telah wujud sekian lama dalam negara kita hanya
terpakai dan berkenaan dengan orang Islam sahaja. Lantas sebarang pindaan ke
atasnya termasuklah apa yang sedang diusahakan oleh Ahli Parlimen Marang ini
hanyalah terkena atas rakyat Malaysia yang beragama Islam sahaja.
Rakyat Malaysia yang bukan Islam
tidak akan terlibat sama-sekali.
Janganlah kita mudah terpedaya,
terpesong atau terpengaruh dengan mana-mana individua atau kumpulan yang
memandang serong dan menentang usaha ini atas pelbagai alasan fitnah dan kepalsuan.
Pertimbangkanlah:
1. Skop pindaan ini adalah untuk
memberi kuasa Mahkamah Syariah menjatuhkan hukuman setimpal dengan
undang-undang syariah iaitu sebagaimana yang terkandung dalam hukum Islam yang
sebenar. Namun ianya tertumpu kepada hukuman penjara, denda dan sebatan. Hari
ini hadnya adalah terbatas kepada tiga
tahun penjara, denda RM5,000 dan enam kali sebatan.
Melalui pindaan ini had hukuman
di atas boleh dipertingkatkan selaras dengan hukum syariah sebenar sebagaimana
yang terkandung dalam enakmen negeri-negeri yang berkaitan.
Pindaan ini tidak melibatkan
hukuman potong tangan (sebagaimana dituduh oleh seorang bekas Menteri dalam
surat terbukanya – “The amendment could mean the amputation of limbs … “) dan
sebarang tuduhan sedemikian ternyata punya maksud jahat untuk mengagalkan usaha
awal umat Islam rakyat majoriti di negara ini untuk mengamalkan ajaran agama
mereka sebagaimana dijamin Perlembagaan Persekutuan.
2. Pindaan ini jelas menyebut
bahawa had hukuman di Mahkamah Syariah nanti adalah sebagaimana yang dibenarkan
undang-undang syariah. Mahkamah Syariah Negeri-negeri menjalankan tugasnya
berlandaskan Enakmen Negeri-negeri yang diluluskan oleh Dewan-dewan Negeri. Tidak
benar menuduh bahawa mahkamah nanti berhak menjatuhkan hukuman
sewenang-wenangnya (kononnya dituduh – “ …with the bill, jail sentence can be
imposed without any limitations.”) tanpa had.
Undang-undang syariah telah jelas
menghadkan hukuman bagi satu-satu kesalahan, dan jika Enakmen Negeri-negeri ada
yang mengambil semangat dari undang-undang syariah, ianya memang diketahui
punya had, mengatakan sebaliknya seolah menghina hukum Allah swt.
Di Kelantan umpamanya kesalahan
meminum arak disebut dengan terang di bawah Kanun Jenayah Syariah Kelantan, fasal
22:
Sesiapa yang meminum
arak atau minuman yang memabukkan, sama ada dia mabuk atau tidak dan tanpa
mengira kuantiti yang diminumnya, adalah melakukan suatu kesalahan syurb dan
apabila disabitkan hendaklah disebat tidak melebihi lapan puluh kali sebatan
dan tidak kurang daripada empat puluh kali sebatan
Di Terengganu seksyen 5, Enakmen Jenayah Syariah Terengganu
(2002) menyebut:
2) Sesiapa yang melakukan
kesalahan syurb hendaklah dihukum dengan hukuman seperti berikut:
(a) bagi kesalahan
pertama atau kedua dengan sebat tidak kurang daripada empat puluh sebatan;
(b) bagi kesalahan
ketiga dengan sebat tidak kurang daripada empat puluh sebatan dan tidak lebih
daripada lapan puluh sebatan; dan
(c) bagi kesalahan
keempat dan seterusnya dengan sebat tidak kurang daripada empat puluh sebatan
dan tidak lebih daripada lapan puluh sebatan, dan boleh juga dikenakan hukuman
penjara selama tempoh yang difikirkan patut oleh Mahkamah.
3. Usaha ini bukannya memperkenalkan hukum Hudud, kerana
hukum berkenaan sebenarnya komprehensif melibatkan kesemua kesalahan jenayah
dalam Islam termasuklah merompak, membunuh, mencuri dan sebagainya.
Walaubagaimanapun pindaan ini jelas menyebut “…selain dari hukuman mati” bermakna
hukuman mati yang ada dikenakan atas kesalahan Hudud tidak boleh dikuatkuasakan
sekaligus membuktikan pindaan ini bukanlah Hukum Hudud sebagaimana didakwa.
4. Usaha ini adalah usaha untuk membawa umat Islam lebih
dekat kepada amalan agamanya yang sebenar walaupun tidak keseluruhannya.
Sebagai seorang Muslim apa sahaja usaha untuk dekat kepada agama mereka sudah
pasti adalah usaha yang baik dan menentangnya sudah pasti bermakna menetang
usaha memperkasakan agama sendiri, menentang hak yang diberikan kepada umat
Islam Malaysia.
Umat Islam di Malaysia akan menjadi rakyat yang baik apabila
mereka lebih dekat pada agama mereka, dan ini sudah pasti turut memberi jaminan
keamanan kepada warga Malaysia yang lain khasnya yang bukan Islam.
Kerana itu sebarang usaha seperti ini wajar dialu-alukan.
5. Sesungguhnya Akta 355 ini telah menjadi undang-undang
sejak tahun 1965. Semasa perbahasan Bajet 2017 baru-baru ini Ahli Parlimen Kota
Bharu menyebut bahawa ketika Akta 355 ini di bawa ke Parlimen dahulu, mendiang
PM Singapura Lee Kuan Yew adalah ahli Dewan, dan tiada ahli yang bukan Islam
pun bangkit membahaskannya kerana ianya berkenaan hal ehwal orang Islam. Begitu
juga semasa Akta ini melalui pindaan pada tahun 1984, beberapa ahli Parlimen
DAP yang ada dalam Parlimen hari ini juga merupakan ahli, mereka pun ketika itu
tidak bangkit termasuklah Lim Kit Siang dan Dr Tan Seng Giaw.
Demi perpaduan dan kesatuan rakyat Malaysia yang berbilang
kaum dan agama.
Hormatilah hak umat Islam untuk mengamalkan agama mereka
sebagaimana selama ini umat Islam yang majoriti menghormati amalan dan
kepercayaan penganut agama lain yang merupakan minoriti dalam negara kita.
Semoga suasana harmoni di Malaysia dapat terus kekal tanpa ada syak wasangka.
Surat terbuka ini mohon merayu dan memberi kesadaran kepada
semua bahawa Rang Undang-undang ini berniat baik iaitu untuk memperkasakan
Mahkamah Syariah tanpa punya niat jahat atau mahu mencederakan hak dan
kepercayaan mana-mana pihak lain.
Rang Undang-undang ini melalui proses demokrasi berparlimen,
dibawa secara tertib dan menurut peraturan. Islam mahu diperkasakan melalui RUU
ini dan ianya dibawa secara terhormat dan terbuka bukannya melalui pintu
belakang atau seumpamanya.
Siapa sahaja termasuk ahli-ahli parlimen berhak membahas,
memberi teguran dan mencadang penambah-baikan terhadapnya tetapi mohonlah agar
ia dapat diluluskan kerana umat Islam, rakyat Malaysia yang majoriti yang dekat
dan sayang pada agama mereka sangat mengharapkan dan mahu melihat amalan agama
mereka selari dengan ajaran sebenarnya.
No comments:
Post a Comment