Jom perhatikan Obama (8/11/12)

Thursday, November 08, 2012


Obama menang penggal kedua, Romney tewas. Demokrat bertahan di Senat, Republikan di Dewan Perwakilan. Apa ada semua ini pada anda?
Saya teringat menonton temubual di TV dengan beberapa rakyat Palestin, semasa kempen pilihanraya Presiden AS itu, rata-rata yang ditemubual berkata, tiada beza Obama atau Romney, AS selama-lamanya tidak pernah membantu membela nasib rakyat Palestin.

Romney sudah kecundang oleh itu impian untuk melihat seorang Paderi Gereja Mormon yang cenderung kepada Negara Haram Israel, menjadi Ketua Negara AS berakhir. Kini yang ada Obama, yang walau bukan orang agama, dan tidak berapa “ultra” Israel namun tidaklah juga cenderung kepada Islam mana pun.

Obama buat masa ini enggan menyerang Iran, tetapi Romney bersedia. Tetapi Obamalah yang telah membunuh Osama Ben Laden, tidsak menangkapnya dan menyeret ke pengadilan seperti Saddam, kerana mahu membuktikan bahawa dialah juara menentang pengganas.
Apa pun yang penting AS mestilah selaku pemain terbesar dalam percaturan ekonomi dunia perlulah lakukan sesuatu untuk merawat ekonomi dunia yang sedang menggelungsur, termasuk menjejaskan kita di sini. Tak tahulah “magic” apa akan digunakan, tetapi Obama lah penggeraknya.

Dunia Islam sebelah Timur khasnya di Mindanao sudah mula melihat tanda akan aman, kita menunggu pula apa nasib di Selatan Thai, Myanmar (melibatkan kaum Rohingya). Di Timur Tengah khasnya di Plaestin tidak nampak sebarang tanda penyelesaian yang positif. Barat terus membantu PLO tanpa memperduli Hamas dan Negara Haram Israel terus dibelai sebagai anak manja termasuk oleh Obama.
Di Mesir, Obama tidak campur tangan apabila rakyat mengundi blog Ikhwan dan Morsi menjadi Presiden, namun mereka terus diperhatikan. Libya masih kacau begitu juga Syria dan lain-lain Negara Islam khasnya di Utara Afrika.

Kerajaan Syiah Iran terus bertarik-tali dengan Barat.
Apa pun kalau sekali lagi ditanya, apa ada semua ini pada anda, mungkin ada yang menjawab “Ada aku kisah !?!” Kisah tak kisah sebab kita ni duduk atas dunia dan bukan di bulan atau planet lain, maka terbatuk Presiden AS maka kita di sini, kisah tak isah, tetap merasa gegarnya.

Jom perhatikan Obama.

0 comments: