Wednesday, June 10, 2009

Islam memimpin perubahan

Muktamar PAS ke 55 telah pun berlalu. Penuh dengan kenangan pahit dan manis tetapi yang pastinya secara keseluruhan ia telah berjaya berjalan dengan baik dalam semangat ukhuwah dan persaudaraan Islam. Kebetulan muktamar kali ini menyaksikan pemilihan diperingkat pucuk pimpinan, maka masing-masing memendam kenangan menurut calon yang masing-masing juarai.


Bagi yang menang tentulah gembira, namun bersedialah memikul amanah besar yang diberikan oleh jemaah. Yang kalah pula usah bersedih, jika kita ikhlas menawarkan diri untuk berkhidmat demi Allah dan Rasul Nya, maka jadilah umpama Khalid al Walid, walaupun tidak berpangkat, namun tidak sekali-kali menggugat semangat dan kesungguhannya untuk berjung menegak dan mempertahankan agama Allah ini. Jadilah pemimpin yang baik bagi yang menang dan jadilah pengikut yang taat dan setia bagi yang tewas.

Apa pun yang pentingnya dari muktamar ini adalah mesej ucapan dasar Presiden yang bakal menjadi dasar dan panduan parti selain dasarnya yang tetap yang sedia termaktub dalam perlembagaannya.

“Islam memimpin perubahan” itulah tema ucapan dasar Presiden. Kini bukan masanya untuk berbahas dan membicarakan darihal pemilihan yang lepas, muktamar telah pun bersuara, dan suaranya perlu dihormati. Marilah kita kini fokuskan pada perjuangan yang laluannya masih panjang dan luas di hadapan.

Bagaimana kita mahu memandu jemaah ini agar Islam terus menjadi teraju dan pimpinan yang membawa ummah dan negara ke arah perubahan. Kata Tuan Guru Presiden:

Kita memimpin untuk merubah masyarakat yang menyanjung tinggi materialistik dan semakin rosak ini kepada ma’aruf. Kita bukan sahaja mencegah kemungkaran, tetapi juga menyokong perubahan kea rah kesejahteraan rakyat dan kekuatan Islam. PAS ingin memimpin perubahan dengan membawa satu gagasan politik Islam yang akan menyatukan kaum di Malaysia ini dengan keadilan sejagat.

(Ucapan Dasar: Islam Memimpin Perubahan: point 12 ms 6)

Inilah sepatutunya fokus dan tumpuan kita kini. PAS sudah menjangkau usia melebihi setengah abad, jangan kita berpecah kerana merebut kedudukan sebagaimana pecahnya badan siasah yang lain. Ini gerakan Islam, ia akan kekal teguh dan padu kerana yang penting bukan individu dan kelompok, yang penting adalah nasib dan masa depan Islam yang tercinta.

Ayuh kita bersatu meneruskan perjuangan.

10 comments:

Anonymous said...

jemaah Kita memang boleh bersatu tapi kita perlu ingat pastikan yang pakatan yg telah dimeterai bersama PKR & DAP di perkukuhkan dahulu barulah menjemput umat sejagat yg bukan jemaah kita bersatu. ini tidak dalam PAS pun jemaah kita tak sehaluan terutama org2 atasan inikan pula bersama dgn PR..mana mungkin dengan UMNO..takut nanti yg dikejar tak dapat yg dikendung berciciran.

2kali5 said...

RAMAI YANG TELAH 'MELUPAKAN' AMANAT PRESIDEN. amat malang...

Unknown said...

Hidup ISLAM!!!

Islam tertegak atas runtuhan jahiliyah.

Kita runtuhkan jahiliyah UMNO!

pasbaru@yahoo.com said...

Masa Depan Politik Husam

Alhamdulillah, Muktamar PAS ke 55 telah berakhir dengan jayanya dan merupakan penganjuran muktamar yang paling hebat setakat ini. Tetapi yang lebih utama, Allah telah menyelamatkan PAS daripada anasir-anasir yang bakal merosakkan PAS dan Kepimpinan Ulama PAS tetap terpelihara.

Pada pemilihan kali ini, Dato' Husam Musa telah tewas dalam percubaan pertamanya untuk merebut jawatan Timbalan Presiden PAS daripada penyandang jawatan tersebut YB Ust Nasharudin Mat Isa. Beliau hanya mendapat 281 undi berbanding Ust Nasharudin yang berjaya mendapat 480 undi. Manakala Sdr Mohamad Sabu mendapat 261 undi. Sebaik sahaja diumumkan tewas, Husam kelihatan tidak dapat mengawal emosi apabila cuba untuk turun daripada pentas utama selepas bersalaman dengan Ust Nasharudin. Nasib baik Dato' Mustafa Ali yang berada di situ bertindak cepat untuk melarangnya berbuat demikian.


...bersambung di : http://muktamarpas.blogspot.com/

dhuat79 said...

Apa pun keputusan yang telah dibuat, biarpun kita mempunyai kecenderungan tersendiri, kita kena terima dan redha sahajalah,
kerana keputusan tersebut telah diputuskan oleh ALLAH menerusi pengundian yang tulus ikhlas.

Adakah kita mahu menjadi golongan yang menafikan atau meragui keputusan Yang Esa? Kita ikut sahaja.

Sebenarnya, aku suka kedua-dua golongan ini.Saling lengkap melengkapi.
Situasi sekarang adalah kedua-duanya bersama dan yang terpilih menerajui, tetapi tidaklah mengabaikan golongan yang satu lagi.

Sudahlah... kita ni kan adik beradik.

Berdamailah :)

Yuk teruskan kerja!

AlHadi Tok Ayah Su (atas) said...

Salam hormat !

Kenapa dan sebab apa kita perlu takut pada bayang bayang sendiri, sedangkan pada masa masa tertentu bayang bayangan inilah diperlukan untuk menjadi tempat kita berteduh,olih itu jika sebelum ini ada pehak dalaman sendiri tidak bersetuju dan cuba menyanggah projek 16 sept maka kita merasa amatlah malang jika sekiranya sekali lagi ada pehak mengalami krisis "keyakinan diri".Kecelaruan perasaan kali ini diharapkan hanya sebagai salah faham dan selepas ini harapan para ahli akan kembali normal dan terkawal.Cabaran yang mendatang memerlukan pengembelingan tenaga yang jitu kerana bukan satu kerja mudah untuk mengekalkan rekod tanpa kalah dalam PRK (kecuali serawak) sejak bermula diPermatang Pauh selepas PRU ke12 yang lalu.

Untuk keselesaan langkahan ke PRU ke13, satu lagi cabaran menanti selepas Penanti iaitu di Manek Urai. Walaupun disini dikatakan lubuk Pas namun sebarang kelekaan akan mengakibatkan seperti kata pepatah seumpama pelanduk sering melupakan jerat,tetapi jerat sentiasa tidak melupakan mangsa. Sebarang usaha yang hanya sekadar berserah pada nasib dan keadaan semata mata kelak akan mengundang padah yang berbentuk masuk angin keluar asap. Jesteru itu sentimen dan titik bengik apa yang telah berlaku di Muktamar tempoh hari hanya polimik untuk mencari satu kesepakatan dan jika ada pun ujud sedikit pertelagahan pendapat, ini tidak bermakna sudah tidak ada ruang dan peluang untuk mencari peraduan sesama gabungan PR.Maka seharusnya diketepikan dahulu kekilafan tersebut kerana didalam politik itu sendiri tidak ada istilah "musuh akan kekal jadi lawan dan tidak ada kawan yang kekal sebagai rakan"......jadi fikir betul betul !

hasellusiby said...

salam...tumpang lalu..siapa minat konspirasi, sejarah nusantara yg hilang atau perbincangan sufi, boleh la ke www.nusanaga.blogspot.com

selain tu boleh eratkan tali persaudaraan...nilah zamannya untuk bangkitkan sesuatu...

wassalam

adam said...

salam tuan roslan,
apa nk jadi dgn TGNA? xabis2 membangkang keputusan syura? TGNA tidak pergi ke mesyuarat syura kah utk mendengar keputusan majlis syura ttg idea UG? skrg PAS terpecah kpd 2..mursyidul am dengan presiden mana lagi berkuasa?
sila lihat blog xwaras ni: http://greenboc.blogspot.com/2009/06/boneka-umno-suka-kerajaan-perpaduan-nik.html

TGNA, saya sangat menghormati tok guru, tapi xbolehkah tok guru berlapang dada dgn keputusan syura? mungkin sudah sampai masanya tok guru berehat dari hal politik?

mungkin tuan roslan sbg s/u presiden boleh menyarankan TGHA bersemuka dgn TGNA, bincang dari hati ke hati. tolong kami, ahli bawahan yg dok berperang sesama sendiri ni. TOLONGLA...sedihnya hati saya..

ANAK BAPAK said...

wahai anonymos..kami di selangor cukup kenal siapa musuh dan kawan dalam parti..hanya ambik kesempatan terhdap isu ini untuk menjatuhkan orang-orang yang ikhlas dalam perjuangan, ingat ancaman perwakilan pemuda pas ketika muktamar yang telah lalu..JANGAN SAMPAI KAMI DEDAHKAN SIAPAKAH SEBENARNYA PENGKHIANAT JAMAAH DAN KAMI AKAN HAPUSKAN MANUSIA MUNAFIQ DALAM JAMAAH PAS...!!!

Ibnu Ali said...

Utusan Melaporkan:

TGNA mengatakan sapa sebut kerajaan perpaduan tu "boneka UMNO".

Nampaknya agak melampau apa yang disebut oleh TGNA. Langsung sket pun tak boleh dengan pasal Perpaduan nih.

Nampaknya kerja pimpinan baru, nampak sukar. Kena selalu jumpa TGNA.

Kesimpulanya:

TGNA kata TGHH boneka UMNO (buruk benar bunyinya! Nau'zubillahi min zalik)