Tuesday, June 23, 2009

Apa itu blog?

Ringkasan dari perkataan weblog. Menurut wikipedia ianya satu laman web yang dikawal dan dimiliki oleh seorang individu yang kerap mengemaskinikan lamannya dan dimuatkan juga komentar pengunjung. Ia biasa dalam bentuk karya tulisan dan boleh juga dimuatkan video atau grafik atau kesemuanya sekali.

Ringkasnya blog adalah sebuah laman web milik individu yang berupa dairi atau buku catitan harian peribadinya. Memuatkan apa sahaja yang diminati atau mahu diutara dan diketengahkan oleh pemiliknya tadi. Pemilik boleh memuatkan hal-hal politik, sastera, seni, hobi, fesyen, hiburan, kritik, masalah sosial dan apa sahaja yang terlintas difikirannya.

Oleh kerana blog adalah buku catitan peribadi di alam maya, maka terpulanglah pada pemiliknya untuk memuatkan apa sahaja yang mahu diisi ke dalam blognya itu. Ia tidak bermatlamatkan keuntungan oleh itu tidak terkawal dan boleh dikawal oleh sesiapa pun melainkan pemiliknya sendiri.

Kehadiran laman-laman blog ini adalah bukti kebebasan bersuara di alam maya walaupun kadangkala kandungannya ada yang terlalu ekstrim, melampau, panas dan sebagainya namun kebebasan terus terjamin dimana penulis bebas menulis dan pembaca punya pilihan samada mahu membaca atau tidak.

Blog adalah ledakkan besar dari kemajuan ICT mutakhir, sesiapa yang menolak atau memusuhinya ternayata melawan arus dan mungkin takut akan bayang-bayangnya sendiri. Lawan blog adalah blog sebagaimana lawan bersilat adalah dengan bersilat juga, kalau lebih dari itu melampau kalau kurang tidak cerdik!

Negara-negara dunia samada demokrasi penuh atau separuh penuh malah kerajaan diktator dan kominis sekalipun ada yang membenarkan blog. Namun ada juga 10 negara yang tersenarai sebagai samada megharamkan blog atau mengawalnya, menurut "Committee to Protect Journalist" yang berpusat di New York 10 buah negara itu adalah:

1) Myanmar – dimana talian internet pernah dipotong sama sekali
2) Iran
3) Syria
4) Cuba
5) Arab Saudi
6) Vietnam
7) Tunisia
8) Cina
9) Turkmenistan
10) Mesir

Jangan kita ME-MYANMAR-KAN penulis blog. Atau memang ada mentaliti junta Myanmar dikalangan kita khasnya terhadap penulis blog.

Saya sendiri sudah menyumbang tulisan di alam maya sejak pra pilihanraya umum 1999 lagi dan saya tahu bahawa tulisan saya dan rakan-rakan lain antara yang terawal ketika itu menyumbang ke arah kejayaan perjuangan hari ini. Kemudian apabila lahirnya trend memblog, saya turut serta dan kini sudah berblog sejak 5 tahun lalu.

Insyallah demi menyongsong perjuangan yang suci ini saya akan terus begini dan sentiasa berdoa semoga saya terus diberikan kekuatan untuk berkarya demi kebaikan ummah tidak kiralah samada digemari atau dibenci. Namun kerja-kerja bodoh seperti memaki-hamun, adu-domba dan fitnah bukan kerja saya.

Wallahualam.

5 comments:

poksu said...

Salam hormat !

Bagi sesaorang yang baru singgah disini sudah tentu akan tertanya tanya siapakah tuan ampunya rumah (blog)ini?ini kerana tiada"about me",namun bagi saya tanpa disedari telah hampir 2 tahun lebih menumpang singgah disini malah turut sama memberi memberi beberapa komen kaki akan setiap artikel yang dipaparkan sehinggalah kini saya juga telah mempunyai blog sendiri,apa pun tahniah diatas keupayaan sdr SMS memblogkan idea yang dikira sebagai "pendahulu' daripada para bloggers yang lain,cuma kadangkala timbul keraguan apakah apa yang dipaparkan itu datangnya dari sdr sendiri kerana tanpa wajah sudah tentu bolih ditafsirkan membaling batu sembunyi tangan...sama sama kita fikirkan betul betul !

tumpang lalu tuan tulis said...

slm,
tuan, jgn amalkan merujuk daripada wikipidia kerana maklumatnya kadangkala boleh disangsikan. semua org blh letak maklumat kat situ...x taulah skrg mcmana. dah lama x jenguk2 site itu.

maaf, sekadar selingan.

madkri said...

saya sokong pendirian saudara..macam isu UG baru2 ini...banyak blok PR menghentam pemimpin sendiri...inilah yang dikatakan perjuangan mengikut arus..penilaian pemimpin berdasarkan suara ramai...bukan menggunakan akal sendiri..inilah yang dikatakan apabila golongan munafik meresap dalam jamaah habis semuanya akan terlingkup..

MR. said...

pok su ... saudara Roslan tak perlu diperkenalkan lagi? Dia bukan anynomous ... keje dengan Presiden PAS di Pejabat PAS jalan Raja Laut ...

Tak perlu about me ... google jer ROslan SMS dah boleh dapat maklumat peribadi beliau ...

Cuma Bro Roslan, saya kurang bersetuju sket ngan saudara ...

Mmglah blog ibarat tulisan diari milik peribadi ... tak de saper berhak halang aper yg kita nak tulis ...

Tapi kalo diari tu disebarkan kepada orang ramai, tu dah jadi surat layang pulak ...

Anonymous said...

mm... blog mcm openhouse.. sama ada dijemput atau tidak, nak dtg, dtg laa.. x nak dtg sudah...

bila dah masuk rumah org, tuan rumah mesti aa ada pendirian/story memasing..

terasa lawak gak masa awal2 dulu ramai pemimpin2 kerajaan memburuk burukkan blog - mungkin sebab kurang pendedahan/kurang ilmu - sedangkan anak2 mereka adalah antara generasi terawal penaip blog.

sebab..
accessibility/facilities. dulu2 internet mahal.. susah access. hp ada camera pun mahal. org biasa/anak2 org biasa x mampu semua tu. anak2 org biasa x de computer/laptop.