Sunday, January 03, 2010

Biarlah umat Islam dengan Allah nya

Allah swt berfirman dalam al Quran:

Katakanlah (wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;

"Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat;
"Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan; dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya"


(Say: He is Allah, the One and Only! Allah, the Eternal, Absolute; He begetteth not nor is He begotten. And there is none like unto Him. )

(al Ikhlas 1-4)

Allah swt berfirman dalam al Quran:

Dan (ingatlah) ketika Allah berfirman: "Wahai Isa ibni Maryam! Engkaukah yang berkata kepada manusia: `Jadikanlah daku dan ibuku dua tuhan selain dari Allah? ' " Nabi `Isa menjawab: "Maha Suci Engkau (wahai Tuhan)! Tidaklah layak bagiku mengatakan sesuatu yang aku tidak berhak (mengatakannya). Jika aku ada mengatakannya, maka tentulah Engkau telah mengetahuinya. Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku, sedang aku tidak mengetahui apa yang ada pada diriMu; kerana sesungguhnya Engkau jualah Yang Maha Mengetahui perkara-perkara yang ghaib.

"Aku tidak mengatakan kepada mereka melainkan apa yang Engkau perintahkan kepadaku mengatakannya, iaitu: `Sembahlah kamu akan Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu ' dan adalah aku menjadi pengawas terhadap mereka (dengan membenarkan yang benar dan menyalahkan yang salah) selama aku berada dalam kalangan mereka; kemudian apabila Engkau sempurnakan tempohku, menjadilah Engkau sendiri yang mengawasi keadaan mereka, dan Engkau jualah yang menjadi Saksi atas tiap-tiap sesuatu.


(And (remember) when Allah says: "O 'Iesa (Jesus), son of Maryam (Mary)! Did you say unto men: 'Worship me and my mother as two gods besides Allah?' " He will say: "Glory be to You! It was not for me to say what I had no right (to say). Had I said such a thing, You would surely have known it. You know what is in my inner-self though I do not know what is in Yours, truly, You, only You, are the All Knower of all that is hidden and unseen.

"Never did I say to them aught except what You (Allah) did command me to say: 'Worship Allah, my Lord and your Lord.' And I was a witness over them while I dwelt amongst them, but when You took me up, You were the Watcher over them, and You are a Witness to all things.

(al Maaidah 116-117)

Ternyata Allah umat Islam merujuk kepada Allah yang satu yang Esa sebagaimana terikat dalam kalimah tauhid yang merupakan ikrar atau sumpah seorang Islam dalam menzahirkan aqidahnya iaitu:

Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Muhammad itu Rasul Allah

There is no god but Allah and that Muhammad is His messenger


Memang banyak persamaan antara umat Islam dan penganut agama Kristian, namun di sana juga terdapat perbezaan yang ketara. Yang pentingnya kita tahu dan faham akan perbezaan itu dan saling menerimanya.

Oleh itu biarlah orang Islam kekal dengan Allah mereka dan penganut Kristian dengan Tuhan mereka. Kita hormati hakikat itu.

Merobah status quo yang telah diterima sejak zaman berzaman di negara ini yang berbagai anutan, bahasa dan budaya akan hanya mengeruhkan apa yang selama ini baik dan tenang. Saya menyokong agar pihak kerajaan pusat segera mengemukakan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi tempoh hari. Ini bukan isu politik mohon agar ia jangan dipolitikkan.

No comments: