Thursday, June 15, 2017

PAS melangkah gagah menuju PRU14



Selepas Muktamar PAS ke 61 di Kuala Selangor pada tahun 2015 dulu, ramai penganalisa politik mengatakan yang PAS telah luput zaman kegemilangannya dan akan mula pudar, layu dan akhirnya pupus begitu sahaja dari persada politik tanahair.

Andaian tersebut dibuat kerana mereka melihat pertandingan dalam muktamar tahun berkenaan terlalu sengit sehingga seakan telah membelah dua PAS kepada dua kelompok, satu yang cenderung pada kepimpinan Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang dan satu yang sebaliknya.

Mereka semakin yakin dengan andaian berkenaan apabila kemudiannya kumpulan yang tewas, lantaran terlalu kecewa dengan keputusan telah bertindak mengkhianati PAS dengan keluar parti dan kemudiannya menubuhkan partu yang baru yang didakwa akan menggantikan peranan PAS.

Parti baru ini pula disuntik semangat oleh penentang PAS iaitu DAP dengan menubuhkan sebuah pakatan politik baru menggantikan Pakatan Rakyat yang menyatukan DAP, PKR dan parti baru ini Pan tanpa melibatkan PAS. PAS pun sebenarnya tidak berhajat dilibatkan.
PAS dikatakan akan mati kerana ahli-ahlinya bakal keluar beramai-ramai meninggalkannya dan menyertai bahtera baru yang kononnya lebih relevan dan kondusif dengan suasana politik semasa tambah pula sabgat tervuka dalam berkerjasama dengan DAP dan PKR.

Tetapi itu pada tahun 2015.

Hari ini PAS terus hidup malah ahli dan pimpinannya terus melakar pencapaian demi pencapaian sehingga dilihat sebagai satu-satunya parti Melayu Islam yang sangat ikhlas dan istiqamah dalam memperjuang dan menobatkan Islam di tanahair.

Dalam program Munaqasyah Rakyat 2017 yang diadakan di Dewan Bankuet MBSA di Shah Alam baru-baru ini seorang ahli akademik bertaraf Profesor yang diundang sebagai ahli panel telah menyatakan bahawa skil atau kemahirn diplomatik Tuan Guru Presiden PAS hari ini diiktiraf dan diterima diperingkat tempatan dan antarabangsa.

Beliau memberikan reaksi berkenaan apabila melihat dan mengkaji pencapaian PAS di bawah kepimpinan Tuan Guru.

Tetapi bukankah PAS yang didominasi Tuan Guru pasca Muktamar 2015 didakwa akan kecundang?

Profesor berkenaan menafikan PAS kekeringan tenaga profesional sebagaimana didkwa musuh-musuh PAS dan malah beliau mengakui BPMS atau “Budaya politik matang dan sejahtera” yang digagaskan Tuan Guru Presiden telah meletakkan PAS sebagai sebuah parti politik Islam yang sangat moderat dan diplomatik.

Sudah pasti kenyataan tokoh profesional ini ditolak oleh para penentang PAS. Tetapi yang pentingnya pengiktirafan demi pengiktirafan terus diberikan pada parti Islam yang berusia lebih 60 tahun ini.

Kebetulan Dato Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang telah menjalani rawatan jantung di Institut Jantung Negara (IJN) baru-baru ini dan telah pun selamat dan kini keluar hospital dan berihat. Semasa tempuh rawatan beliau, keadaan kesihatannya terus menjadi perhatian rakyat Malaysia termasuklah pimpinan Islam diperingkat antarabangsa.

Bagaimana keadaan seorang personaliti yang didakwa memimpin parti yang bakal pupus kerana kelahiran Pan, boleh mendapat perhatian ramai begitu?

Bukan sekadar ahli-ahli dan penyokong PAS, malah pimpinan kerajaan dalam dan luar negara, kakitangan kerajaan, rakyat kebanyakkan termasuklah pihak Istana  begitu ambil berat dan prihatin akan kesihatan tokoh ini.

Kawan dan musuh semuanya ingin tahu.

Untuk rekod, pihak Utusan Malaysia yang berdekad-dekad menjadi instrumen menyerang PAS telah menyiarkan sepenuhnya catitan Tuan Guru berjudul “Dari jendela IJN” membutikan malah ahli-ahli dan penyokong Umno yang membaca akhbar berkenaan pun turut mahu tahu kesihatan dan perkembangan Tuan Guru.

Bagi saya perkembangan ini membuktikan segala tohmahan dan fitnah melalui serangan politik yang dilancarkan para pengkhianat dan musuh politik PAS khususnya pasca Muktamar 2015 itu semuanya terbukti tidak berasas dan meleset.

PAS dengan izin Allah kekal relevan, terus memerintah dengan stabil menabur jasa dan bakti berteraskan Islam di negeri Kelantan dan bersama memikul amanah rakyat memerintah Negeri Selangor bersama PKR dan DAP.

Wakil-wakil rakyat PAS seluruh negara dan semua lantikkan politik PAS dalam kerajaan Kelantan dan Selangor terus berkerja dengan istiqamah dan ikhlas memartabatkan Islam menepis dan menerjang segala fitnah dan politik kotor pihak lawan yang sesungguhnya gerun dan sengaja menafikan realiti kekuatan PAS itu.  

Dan dalam Mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat 10 Jun baru-baru ini kita dimaklumkan bahawa keahlian PAS terus meningkat. Mesyuarat berkenaan telah meluluskan 7,033 keahlian baru PAS seluruh negara bagi bulan Mei 2017.

Bagi tahun 2017 ini sahaja keahlian PAS yang telah diluluskan adalah Januari 1,952 orang, Febuari 5,341, Mac 5,227 dan April 7,206.

Bermakna untuk tempuh 5 bulan pertama tahun 2017 ini PAS telah mendaftarkan seramai 26,759 keahlian baru di seluruh negara.

Adakah ini parti yang bakal pudar, layu dan pupus? Adakah ini parti yang bakal kalah besar kerana ditolak rakyat dalam PRU ke 14 nanti?

Biarlah para penganalisa politik yang taksub pada musuh-musuh PAS itu terus terpesona dengan retorik kosong sumber dan penyampai maklumat mereka. PAS terus bergerak membina kekuatan berlandaskan politik sebenar dan tidak angan-angan kosong mereka yang saban hari disuapkan makan ke mulutnya.

Cita-cita perjuangan PAS jelas dan terbuka di depan mata semua., yang penting boleh diterima dan disenangi rakyat. roslansms@gmail.com

No comments: